Legutolsó hozzászólások

Volvo történelem: A 3-as sorozat 340/343/345/360

alt

 

A több mint 15 éven keresztül továbbfejlesztett 340/360 sokféle szerepben lépett fel: városi autó, kis túrakocsi, ralikrossz versenygép, sőt világrekorder!

 

Talán egyetlen más Volvo sem volt annyira alulértékelt, mint a 340/360 sorozat, amelyet 1976 őszén mutattak be. Eredetileg a van Doornes Personenautofabriek BV hozta létre DAF 77 néven, de kicserélték rajta a márkajelzést, amikor a Volvo átvette a holland céget.

Amikor ez az autó 1976 őszén megjelent, csupán egy újabb "kis" Volvo-nak számított, azt a "Nép-Volvo" köpönyeget öltve magára, amelyet az egy évtizeddel korábban leállított PV444/544 viselt utoljára. A DAF-nál konstruált Volvo 66 kivételével a Volvo valamennyi modellje viszonylag nagy és nehéz volt a biztonságos építési mód miatt. Ezért volt szüksége a vállalatnak egy kiskocsira abban a kategóriában, amely már akkor uralta és azóta is uralja a kontinentális európai piacot.

A kezdeti eredmények sajnos katasztrófálisak voltak. Az autót sietve fejlesztették ki, a tervezési munkát elkapkodták, és a kivitel részletei a moddel megjelenésekor gyengének bizonyultak. Műszaki szempontból nem voltak ugyan súlyosak a hiányosságok, de azért számos hiba fordult elő, például a kárpitozásban.

A gyermekbetegségek leküzdése után azonban hűséges vásárlókat szerzett a 340/360. Több mint egy millió példány készült belőle, úgyhogy ez lett minden idők egyik legnépszerűbb Volvo sorozata.

Ami a technikát illeti, a 340/360 egyszerre volt konzervatív és újszerűen érdekes. Mint akkoriban valamennyi Volvo, természetesen ez is hátsókerék-hajtású lett. Előnyös súlyelosztása, és különöse a korszerű "de Dion" rendszerű hátsó futómű azonban elsőrangú menettulajdonságokat eredményezett.
 

alt

Eleinte nagyon egyszerű volt választani a 340-es sorozatból, mivel csupán egyetlen változat létezett: háromajtós kocsi, a manuális sebességváltást kiküszöbölő, teljesen automatikus Variomatic erőátvitellel, és szerény teljesítményű, 70 lóerős Renault motorral. Idővel azonban nőtt a karosszériák, motorok és sebességváltók választéka.

Az ötajtós kivitel 1979-ben jelent meg. A Variomatic váltó alternatívájaként kapható volt a közvetlenül a hátsó tengelynél elhelyezett manuális sebességváltó is.

Jelentős teljesítmény-növekedésre a kétliteres Volvo motorral hajtott 343/345 DLS bevezetésével került sor. Az első évben a motorháztető kipúposodása jelezte az új gép jelenlétét, de később áttervezték az orrkiképzést, amely ettől kezdve a motortól függetlenül egyforma lett, és jobban beleillett a Volvo típuscsaládba. A 343/345 DLS kezdetben karburátoros motorral készült, de utóbb befecskendezést és szilárdabb karosszériát alkalmaztak, így a Volvo márka valaha előállított legjobb viselkedésű autóinak egyike jött létre. Ez volt a 360 GLT, amely a tökéletes súlyelostás, a kiváló úttartás és a nagy menetteljesítmények előnyeit kínálta.
 

alt

A négyajtós limuzin 1984-ben tűnt fel, a következő modellévben pedig a kissé komótosabb dízel következett.

alt

A 340 jó eredményeket mutatott versenyautóként is. 1980-ban Per-Inge Walfridsson erős vetélytársakat legyőzve lett a ralikrossz Európa-bajnok, ami jórészt a kocsi nagyszerű vezethetőségének és a B21-en alapuló, újonan kifejlesztett négyszelepes versenymotornak köszönhetett. Carl-Magnus Skogh, a híres raliversenyző pedig egy műanyag-karosszériás 343 volánjánál állította fel a két liter alatti dízelmotoros autók sebességi világcsúcsát a Göteborg melletti Landvetter repülőtéren.

Szépségversenyt nem nyert a 340-es sorozat. Sajátos külleme ellenére (vagy talán éppen amiatt) a neves olasz karosszériatervező Bertone cég "Tundra" néven létrehozta saját 343 kivitelét, amely azonban sajnos soha nem került sorozatgyártásra.
 

alt

 

 

Technikai adatok:
gyártás: 1976 - 1990
darabszám: 505,969 (3 ajtós) 434,266 (5 ajtós) 146,171 (4 ajtós)
kasztni: 3,4 és 5 ajtós sedan
motor: soros 4 hengeres 1,397 - 1,986 cm³ benzines, soros 4 hengeres 1,596 cm³ turbódízel
váltó: 4 vagy 5 seb. kézi vagy fokozatmentes Variomatic automata.