Új motor a Volvokban
Bemutatkozik a Volvo energiatakarékos, 2 literes, egyedülálló turbórendszerrel működő GTDi-motorja...

gtdi1

A Volvo Car Corporation egy új fejlesztésű, négyhengeres, 2 literes hengerűrtartalmú GTDi (közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltéses benzinmotor) motort mutat be a Volvo S80, V70 és XC60 modellekben. E motor egyidejűleg kiváló teljesítményt és nagy hatásfokot nyújt. A Volvo által kifejlesztett új turbófeltöltéses technológia, a közvetlen befecskendezés és a kettős változó szelepvezérlés az alacsony üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, valamint a nagy teljesítmény egyedülálló kombinációját kínálja széles fordulatszám tartományában – és mindezt különlegesen kompakt kialakítással.

Az új benzinmotor, a 2.0 GTDi kis mérete és hengerűrtartalma ellenére 203 LE maximális teljesítményű és már 1750 percenkénti fordulatszámtól 300 Nm nyomaték leadására képes, így különleges vezetési élményt nyújt.

gtdi2

„Sikerült egy olyan négyhengeres motort készítenünk, amelynek teljesítménye vetekszik a 2,5 literes öthengeres motorokéval, azonban sokkal hatékonyabb. Ez egyaránt nagyon örvendetes hír a nagy teljesítményt és kiváló vezethetőséget igénylő vásárlóknak, és a környezetnek is, hiszen a hatékonyabb üzemanyag-felhasználás ebből a szempontból szintén előnyös. Az eredmény elérésének hátterében az egyik legfontosabb tényező az új, szabadalmaztatott turbórendszerünk, amelyet a kisebb, takarékos motorokhoz fejlesztettünk ki” – mondta Magnus Jonsson, a Volvo Cars termékfejlesztési részlegének vezetője.

A Volvo új 2.0 GTDi motorját először olyan piacokon hozzák forgalomba, amelyeken a két literesnél kisebb hengerűrtartalmú motorok adókedvezményben részesülnek: Délkelet-Ázsiában, Hollandiában, Kínában és Japánban.

A turbófeltöltéses rendszert a Volvo Cars a Borg-Wagner Turbo System és az acél alkatrészeket gyártó Benteler Automotive együttműködésével fejlesztette ki. A turbófeltöltő (K03) a motor maximális teljesítményéhez viszonyítva a legkisebb a piacon kaphatóak közül. A turbó nemcsak a teljesítmény tekintetében rendelkezik kiváló tulajdonságokkal, hanem a katalizátor gyors felmelegítése révén a kipufogógáz utókezelését is javítja.

Az új, teljesen integrált és teljes egészében lemezacélból készült turbórendszer a világon egyedülálló újdonság, amelyet a Volvo szabadalmaztatott.

„Sok vásárló számára fontos a nagy teljesítmény. Mivel azonban egy újszerű és kiemelkedően hatékony erőátviteli rendszerről van szó, ezzel a technológiával mind az üzemanyag-fogyasztásban, mind a károsanyag-kibocsátás szempontjából jelentős előrelépés érhető el” – mondta Magnus Jonsson. „Ezzel a motorral és automata sebességváltóval a Volvo S80 100 kilométeren mindössze 8,3 liter üzemanyagot fogyaszt.”

31697_1_5web

A közvetlen befecskendezés révén magas lesz az égéstér töltési foka, hatékonnyá válik az égés és alacsony lesz a károsanyag-kibocsátás. A magas töltési foknak köszönhetően a turbófeltöltő is hamarabb felpörög, így már alacsony fordulatszámokon is gyorsan reagál. Ez pedig már kisebb sebességeken is élénk gyorsulást és jó vezethetőséget eredményez.

„A közvetlen befecskendezés és a VVT, valamint az új, szabadalmaztatott turbófeltöltő rendszerünk kombinálása révén úgy tudunk alacsony üzemanyag-fogyasztású és károsanyag-kibocsátású motort gyártani, hogy sem a teljesítmény, sem a vezetési tulajdonságok terén nem kényszerülünk kompromisszumokra” – mondta Magnus Jonsson. „Olyan motort alkottunk, amely ugyanolyan hatékonyan működik a városban, mint az autópályán. Ráadásul, mivel a motor kialakítása már létező koncepcióra épül, a gépkocsivásárlók még szélesebb körének tudunk rendkívül üzemanyag-takarékos alternatívát kínálni elfogadható áron.”

A motor a Volvo automatikus hatfokozatú Powershift automata vagy hatfokozatú kézi sebességváltójával kerül forgalomba. Az új, hatfokozatú, kéttengelykapcsolós automata sebességváltó a kézi sebességváltók hatékonyságával és vezetési dinamikájával kínálja a minőségi automata sebességváltók könnyű használhatóságát. A tengelykapcsolók működtetése összehangoltan történik, így sebességváltás közben a nyomatékátvitel folyamatos marad. Ezzel egyaránt biztosítható a hagyományos automatikus sebességváltóknál megszokott könnyű kezelhetőség és folyamatos hajtást, valamint a kézi sebességváltással elérhető hatékonyság.

A motor műszaki adatai:

Motor megnevezése

2.0 GTDi

Motor típusa

Négyhengeres turbófeltöltős benzinmotor

Hengerűrtartalom

1999 cm3

Furat

87,5 mm

Löket

83,1 mm

Sűrítési arány

10:1

Hengerenkénti szelepek száma

4

Vezérlés

DOHC

Maximális teljesítmény

149 kW (203 LE) / 6000 ford./perc

Maximális nyomaték

300Nm / 1750–4000 ford/perc, rövid ideig 320 Nm

Turbónyomás

90 kPa

Károsanyag-kibocsátás szintje

Euro 5, J-ULEV

Hozzászólások (0)Add Comment

Szólj hozzá Te is!
smaller | bigger

security code
Írd be a képen látható karaktereket


busy