Teszt: VOLVO S80 DRIVe

 - Boncz Dániel, kép: Erdei Gábor, Boncz Dániel (montázs)

TGVolvo_copy

Hogy mi? Egyhatooos?

Amikor az első hírek érkeztek az új DRIVe, modellekről azt hittem nyomdahiba, hogy az S80 is megkapja a kisebb típusok 1.6-os dízelmotorját.

IMG_3104

Hiszen egy ekkora autóhoz (üresen 1481 kg) egy vehemensebb blokk dukál. Megkaphatta volna az XC-k 2.4-es 175 lovas olajkályháját is, de valamiért jó lett a kisebb is. És tényleg jó lett.

Nemrég járt nálunk a 205 lóerős D5-ös S80, így volt mihez hasonlítanom a „skót” jövevényt. Meglepődtem a motor teljesítményén, az 1.6d egység igen végzi dolgát, egyedül alacsonyabb fordulatszámon mozgatja nehézkesen a viking csatahajót.

P3090699

Egy igazi multinacionális szíve van ennek az S80-nak. Az 1560 köbcentis blokkot eredetileg a PSA konszern fejlesztette ki, a C30/S40/V50 széria mellett a Citroen, Peugeot, Ford, Mazda,Mini, Suzuki főbb modelljeiben található meg. A 109 lóerő és a 240Nm-es nyomaték leírva kevésnek tűnik a majd’ másfél tonnához, de menet közben egészen más érzése támad az embernek. Vicces, hogy mennyi szabad hely maradt a motortérben...

IMG_3152

van még hely...

Csak elinduláskor szenved a francia szív, a kuplungot ilyenkor jobban kell csúsztatni. Haladás közben viszont már semmi nyűgje. Annak ellenére, hogy csak négyhengeres, szokatlanul finoman jár a motorja, nagyon kevés zaj jön be az utastérbe, az is kellemes duruzsolás formájában.

Váltó

Igen, itt érződik a legjobban, hogy a mérnökök néhány dolgot beáldoztak a kevesebb fogyasztás érdekében. A takarékosság jegyében módosították az ötgangos váltó áttételeit. A műszerfal jobboldali kijelzőjén (a fordulatszámmérőben) egy kis nyíl jelzi, hogy mikor célszerű (gazdaságos) fel-, vagy visszaváltani.

P3090696

kapcsolj vissza!!!

Komótos tempóban autózva az optimális fordulatszám 1000 és 2000 ford/perc közötti tartományban létezik a szoftver szerint. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az adott pillanatban felváltva olyan alacsonyra esik vissza a fordulat, hogy szegény autó remegve próbál „lassan gyorsulni”. Mire megindulhatna, már ismét kapcsolnunk kell... Városban fékezés utáni újrainduláskor észnél kell lenni, mert a 2. fokozatban könnyen le is fulladhatunk! Amúgy a negyedik és az ötödik áttétele igen jó, ötösben 100-nál 1900-at, 130-as tempónál 2600 körül pörög. Igazi utazóautó, persze a nagyobb előzéseket nem árt előre átgondolni.

IMG_3129

Kár, hogy a DRIVe-hoz nem lehet kapni legalább egy Powershift egységet, hisz a fokozatmentes váltó mindig a legideálisabb tartományban tartaná a fordulatot és nem dadogna 1000-nél sem...

A gyár által mért 4,9l/100km-es átlagot szinte csak laboratóriumi körülmények között lehet reprodukálni, nekünk majdnem két literrel többet sikerült kihozni belőle, igaz a tesztautónk számlálója  csak 4500 km-t mutatott és téli gumival szerelték. Ez az átlag 1/3 város, 2/3 országút arányban oszlott meg az együtt töltött egy hét alatt. Visszatankolással kb. 7,2-es értéket kaptam.

IMG_3088taxi_copy

Tökéletes taxi

Az S80 sárga rendszámmal a szállodák egyhangú taxidrosztjainak üde színfoltja lehetne, de valamiért itthon többségében Passatok, E Mercik futnak. Valahogyan nem is baj...a magyar taxis más világ.  

Pedig tökéletes lenne hivatásos személyszállításra is, hiszen nagy, kényelmes és keveset fogyaszt. És mennyire van létjogosultsága ebben a szegmensben? Egy megszólalásig hasonló felszereltségű és teljesítményű Passat-ot konfiguráltam a neten, az ára 10,4 millióra jött ki, így az S80-as nem csak nagyobb és jobb, hanem egy picivel olcsóbb is! Főleg, ha nem rendeljük bele az amúgy nagyon szép és kényelmes, de kényes bőrülést. A szintén egy kategóriával kisebb BMW 316d pedig 10,8-ra jött ki! De a hasonló osztályban maradva, az A6 TDIe/520d/E200CDI alkotta triumvirátus egyetlen tagja sem kapható 13 millió alatt, alapáron annyiért, mint a mi „kis” S80-asunk a létező összes extrával... Jó, mi?

IMG_3150

ha levennénk a jelvényt, melyik autó jutna eszünkbe?

Kevésbé szennyez

Előbb említett konkurensei közül a Volvo bocsátja ki a legkevesebb káros anyagot (129g/km), sőt a jövőben még kevesebbet fogyaszt majd a S80 DRIVe, hiszen  a hatékonyabb generátortöltésnek és a módosított  ékszíjfeszítő rendszernek köszönhetően a gyári átlag mindössze 4,5l/100km lesz (és 119g CO2/km)!

IMG_3144

DRIVe, a takarékosság csimborasszója...

Futómű

Az előző tesztben szereplő D5-höz képest a futóműve puhábbnak tűnik, az apróbb úthibákon még a 17 colos kerekek ellenére is úgy siklik át, mintha nem lennének itthon útpróblémák (pedig vannak). Bár elsőkerék meghajtású, gyorsabb kanyarokban mégsem éreztem jelentős alulkormányzottságot.

Felszereltség/ár

A Momentum csomag felszereltsége felett autónkban többek között fényszórómosó, ragasztott oldalüvegek, záható kerékanyák, Xenon-fényszóró, BT kihangosító, metálfényezés és 17 collos CANICULA alufelnik találhatóak. Mindezt potom 10,3 millióért, ami a mai viszonylatban még kedvezőnek is mondható.

 Műszaki adatok:

- hengerűrtartalom 1560 cm3
- hengerek/szelepek 4/16
- teljesítmény 80 kW (109 LE)/4000 ford.
- nyomaték 240 Nm/1750 ford.
- sebességváltó ötfokozatú kézi
- fékrendszer elöl/hátul hűtött tárcsa/hűtött tárcsa
- méretek (h/sz/m) 4851/1833/1493 mm
- tengelytáv 2835 mm
- nyomtáv elöl/hátul 1588/1585 mm
- csomagtartó mérete 480 l
- gyorsulás (0-100 km/óra)

13 mp

- végsebesség 185 km/óra
- átlagfogyasztás 4,9 liter/100 km (gyári érték)
- tesztfogyasztás 6,7 (7,2) liter/100 km
- Szén-dioxid-kibocsátás

129 g/km

- Alapár:

- Ár extrákkal:

9.500.000,-

10.335.000,-

P3090684

kecses...

Összegzés (kell/nem kell?):

Fura, de jól teljesít az egyhatos blokk, jól is fogyaszt. Az 5-ös váltó sokak szerint nem ide való, mert a fokozatok között nagy az "ugrás". Bár bő kétszázezerrel többért már 2.0d-t is vehetünk (ami regisztrációs adót leszámítva még olcsóbbra jön ki!), kellene. Főleg  Powershifttel...

 

 

 

Hozzászólások (2)Add Comment
Géza bá
...
Írta: Géza bá, 2010 March 26,
Hmm... érdekes. Én is elhűltem amikor hallottam az 1.6os motorról. Ekkora kocsiba? Ekkora motor? Na ne! Viszont olvasva az adatokat, azért az 240 Nm nyomaték nem kevés. Az 2.4T 285 Nm nyomatékot ad le. Igaz benzines, de Volvo. Lóerőben közel a duplája. Fogyaszt is. Városban télen 12-13 litert százon. Nyáron csomag nélkül, kettesben a párommal, az Alföldön sikerült 8,9 litert produkálni.
No visszatérve az S80ra. Aki takarékoskodni szeretne és környezetet kímélni, annak kitűnő választás úgy gondolom. Daninak elhiszem mindenképpen. Ő még vezette is, nem csak olvasta, mint én smilies/smiley.gif
Motoroj
...
Írta: Motoroj, 2010 March 27,
Jól hangzik az a 240 N·m, de azért az nem olyan 240, mintha egy nagyobb motor lenne. Nézd meg hogy a 2.4T milyen fordulatszám-tartományban adja le a 285 N·m-t, aztán hasonlítsd össze ezzel. Ráadásul ez alacsony fordulatszámon aránylag jóval gyengébb (ahogy Dani is megjegyezte), amíg nincs kellő turbónyomás. Ez az átka a kis lökettérfogatú nagyturbós motoroknak.
A PowerShift tényleg sokat javítana a vezethetőségen, csak az plusz pénz, és talán plusz fogyasztás, ennek meg pont az a lényege, hogy low-end.
Amúgy azt a PowerShift váltót szívesen látnám a 2.0D-n (meg az S60-nál 2.0T) kívül más motoroknál is, jó kis találmány.

Szólj hozzá Te is!
smaller | bigger

security code
Írd be a képen látható karaktereket


busy