Volvo történelem: Az Amazon...

volvo_100_1966_2d

1956-ban mutatták be a P120 kódnéven futó, Amazon fantázianevű kocsit, 60 lóerős motorral és –az akkor jellemző amerikai ihlettel szemben- olasz designnal. Egy egyedülálló karrier vette kezdetét a svéd gyár történetében...

 

- Boncz Dániel

A Második Világháború utáni időszak mindenhol az újjáépítés, a talpraállás ideje volt. A fokozatosan kialakult hidegháborús helyzet ellenére Európa szépen lassan újjáéledt, és újra mozgásba lendült a gazdaság is. Svédországban sem történt másképpen, a keresetek nőttek, javult az életszínvonal.

A Volvo ebben az időszakban sikerrel kínálhatott egy tágas, négyajtós limuzint, így 1956-ban mutatták be a P120 kódnéven futó, Amazon fantázianevű kocsit, 60 lóerős motorral és –az akkor jellemző amerikai ihlettel szemben- olasz designnal. Egy egyedülálló karrier vette kezdetét a svéd gyár történetében.

5652_1_5

"This is not my America"

Máshogy is történhetett volna, hiszen az ötvenes évek legelején számos más tanulmányterv jelent meg. Köztük a Philip is 1952-ben, ami egy sokkal nagyobb autó volt, V8-as motorral, egy lehetséges alternatívát kínálva az akkor futó amerikai autók mellé. Ezt a verziót később elvetették, és a korábbi amerikából érkező inspirációkat parkolópályára helyezték, teret adva az olasz trendeknek. A V8-as motor egyébként gyártásba került, méghozzá a Volvo könnyű teherautóiban alkalmazták előszeretettel.

5809_1_5

Jan épp az első gyermekét, "készíti"

Az Amazon volt az első olyan szériaérett modell, amelyet  a legendás Jan Wilsgaard tervezett. A jellegzetes osztott hűtmaszkjával, kecses lökhárítóival és nagy kerekeivel divatos autónak számított. Az első generációs példányokat kétszínűre fényezték, az alsó részhez képest kontrasztos tető kiemelte az új Volvo vonalait. Az első egyszínű változat 1959-ben jelent meg, a kéttónusú fényezés pedig a hatvanas évek elejéig maradt kínálatban.

5785_1_5

Az Amazon tengelytávja a PV-ével megegyező volt, de a kasztni szélesebb volt, így ennek és a négy ajtónak köszönhetően kényelmesebben utazhattak a hátul ülők. A komfortot tovább fokozták az 1960-ban megjelent kiformált háttámlájú első ülésekkel is.

A motorja újnak számított, de a 60 lóerejével nehezen vehette fel a versenyt az amerikai cirkálókkal szemben. A kiváló úttartása viszont mégis a vetélytársai fölé emelte.

Belül nagy újdonságnak számított a gyökeresen átalakult műszerfal, a vízszintesen mozgó sebességmutató sok tulajdonost levett a lábáról. Ez a megoldás a magyaroknak leginkább az 1200-as Zsiguliból lehet ismerős... Ezt a hosszúra nyúlt sebességmérőt egy trapéz alakú keret fogta közre, amelynek alakja ma is jellemzője a Volvók belterének.

Biztonsági szempontból is fejlődést jelentett az Amazon. Kezdettől fogva megtalálhatóak voltak az első biztonsági öv rögzítési pontjai és a habosított hátoldalú, műbőrrel bevont műszerfal is. Az igazi áttörést az 1959-ben bemutatott -és a többi modellbe is bevezetett- hárompontos első biztonsági öv jelentette. Így a Nils Bohlin mérnök által feltalált nóvummal a Volvo világelső lett!

Az Amazon gyártási ideje alatt műszakilag kevesett változott. Új motort kapott, a 6V-os elektromos rendszert 12V-osra cserélték, a 3 gangos váltót négyfokozatúra cserélték, melyhez opcióként volt elérhető az overdrive.

1961-ben álltak át a B16-os motorról a B18-asra, ami két karburátorral már 75 lóerő leadására volt képes. Az 1958-tól kínált Sport változat viszont 85 helyett már 90 lóerős volt. A külső megjelenés viszont nem változott.

volvo_100_1966_3d

A kétajtós változatot (P130) 1961-tól árulták –nyugdíjazva egyben a PV 544-et is-, ami kezdetben csak Skandináviában volt elérhető, de a négyajtós kasztni gyártását 1967-ben megszűntették, így ezután csak kétajtóst rendelhettek világszerte.

A Volvo Amazon Estate kombi (P220) 1962-ben jött ki, négy oldalsó ajtóval és vízszintesen osztott csomagtérajtóval. Hiába próbálták meg túlszárnyalni a Duett sikerét, az Amazon kombi sohasem léphetett annak helyébe. Az Estate egyébként az exkluzív Volvo kombik első, úttörő példánya.

estate

1965-ben az Amazon volt Svédország legkelendőbb autója, ugyanebben az évben mutatták be a spártaibb felszereltségű Favorit kivitelt is, ami kicsit a leállított PV sorozatot is kívánta helyettesíteni. Csak fekete és fehér színben árulták és a szerényebb pénztárcájú tulajdonosa csak három sebességi fokozatot kapcsolhatott. A kevésbé tehetősebb réteg elérésének terve nem vált be, így egy évre rá meg is szűntették a gyártását.

5812_1_5

Csajozós autó, nem?

1966-ban tűnt fel a sportos 123GT modell, extra műszerekkel, két kiegészítő fényszóróval és a P1800 erős motorjával. A gyűjtők mai napig odavannak a GT-ért.

fs_912923

Amikor 1970-ben leálltak az Amazon gyártásával, már több mint 665ezer példány gördült le a futószalagról – korábban egyik Volvo típust sem gyártottak ekkora mennyiségben.

Az Amazon nem csak az eladott mennyiségével bizonyult különlegesnek, megérdemelt hírnevet vívott ki legendás elnyűhetetlenségével is. A kezdetben praktikus családi autó idővel a svéd fiatalok nemzedékeinek megbízható útitársaként szolgált hosszú éveken át. És szolgál is a mai napig... Ezen működőképes Amazonok igazolhatják a korabeli reklámszlogent: „Egy Volvo örök darab!”
volvo_100_1966_1d

 

 

Technikai adatok:
gyártás: 1956-1970
gyártott darabszám: 667,323 (P120: 234.208,P130: 359.918, P220: 73.197)
kasztni: 2 ajtós sedan(P130), 4 ajtós sedan(P120), 5 ajtós kombi(P220)
motor: 1583-1986cm³ soros 4 hengeres
váltó: 4,5 fok. kézi és 3 fok. automata

 

 

 

Hozzászólások (1)Add Comment
0
...
Írta: kopi, 2010 May 18,
Király lett a cikk. Lájkolom!smilies/grin.gif

Szólj hozzá Te is!
smaller | bigger

security code
Írd be a képen látható karaktereket


busy