Mi az 4 kereke van és gurul? - Autó Mi az 4 kereke van gurul és ha szükséges magától megáll? - Volvo S60 City Safe rendszerrel
- Makay Kálmán
2010. 07. 08-án a Volvo hazánkban is bemutatta a legújabb Volvo S60-ast és ismertette a főbb koncepciókat, melyek megtalálhatók az autóban - illetve megismertették a hosszútávú célokat is. Az eredmény lenyügőző, a jövőbeni további koncepciók azt gondolom jó irányba mutatnak.
A Volvo jövőképe 2020-ra: "Egy Volvoban ülve senki nem veszítse életét, vagy sérüljön meg súlyosan". A Volvo nagyon sokáig az ütközések során bekövetkező sérülések csökkentésére fókuszált. A folyamatos fejlesztésekkel az autó biztonsági rendszerei segítik az ütközési energia csökkentését, hogy az kevésbé hasson az utasokra. A Volvok ezen képességei évek óta professzionálisak, de a fejlődés/fejlesztés nem állhat meg. A Volvo nem elégszik meg ezzel és továbblép: a cél, hogy az "kényelmes utazás" és a "baleset" közötti űrt is kitöltse számos technológiával:
- Konfliktus: A technológia segíti a vezetőt bonyolult helyzetek kezelésében
- Elkerülés: ha a sofőr nem reagál, a gépjármű automatikusan cselekszik, hogy elkerülje az ütöközés
- Baleset után: a gépjármű automatikusan segítséget hív , így megkönnyíti a mentési folyamatot
Tetszik? Meggyőző? Rengeteg újdonság van az új Volvo S60-ban......
Vezetés biztonság
City Safety
A City Safety az XC60-ból már jól ismert technológia, melyet most beépítettek a Volvo S60-ba is. A rendszer feladata a koccanásgátlás.
30km/h alatt segít a a sofőrt városi dugóban araszoláskor az autót automatikusan megállítani. A Volvo 15km/h alatt garantálja, hogy meg is áll az autó. 16-30km/h alatt elképzelhető, hogy jóval kisebb ütközés történik, szemben a védelem nélküli koccanással.
Biztonsági csomag
A biztonsági csomag több komponensből áll. Egy része radarral és/vagy kamerával működik.
Talán nem a legfontosabb - inkább kényelmi szempont: továbbfejlesztett adaptív tempomat. Ebben a rendszerben a továbbfejlesztés azt jelenti, hogy immár nem csak 30-200km/h között működik a rendszer, hanem automata váltós autóknál 0km/h-tól is. Tehát az autó az előtte lelassító mögött akár meg is áll. Ezt a funkciót sorkövető asszisztensnek is hívják, mely rendkivül kényelmessé teszi a városi vezetést. Manuális váltónál értelemszerűen nem működik a rendszer sajnos (technológiai korlátok vannak).
Kamera-radar alapú rendszerek:
A biztonsági csomag és a radar technológia része a rövid követési távolságra figyelmeztető rendszer. Amely a szélvédőre vetített piros fénnyel jelzi, ha nagyobb követési távolságot kell tartani.
A ráfutásra figyelmeztető rendszer automatikus fékezzéssel (XC60, S80-ből már ismert technológia): 30km/h felett működik. Az rendszer újdonsága, hogy a legújabb Volvo S60 a teljes fékerőt használja vészhelyzetben és a rendszer kiegészítésre került egy gyalogosfelismerő rendszerrel is. A technológia feladata, hogyha 35km/h óra alatt egy gyalogos lép az autó elé, akkor az autót automatikusan megállítsa. Fontos paraméter, hogy 35-80 km/h között a gyalogost sajnos el fogja ütni az autó, de a sérülés mindenképpen kisebb lesz mint védelem nélkül, hiszen a lehető leggyorsabban és maximális fékerővel állítja meg az autót.
A gyalogosfelismerő rendszer a figyelmetlenségre és a hirtelen bekövetkező eseményekre van kitalálva, amikor az emberi reakcióidő már kevés. A rendszer a fékezést megelőzően hangjelzést és fényjelzést ad. Ekkor a sofőrnek még lehetősége van átvenni a kontrolt (pl. még több gázt ad, elkezd fékezni), de a fékek ekkor már elő vannak készítve a vészfékezésre. A gyalogosok beazonosítása 0,7mp alatt történik.
A gyalogosrendszer mondhatni nem tökéletes, ami ezzel kapcsolatban fontos és a rendszer használhatóságának kivételes esetei:
- sötétben a felismerés nehezebb
- 60 fokban lát a kamera
- egyidejűleg 12 embert tud észlelni. Ezeket az embereket a rendszer priorizálja, figyeli, hogy ki merre mozog. Például, ha valaki távolodik az autótól, akkor a rendszer, mert feltételezi, hogy aki távolodik az kissebb eséllyel fog a kocsi elé kilépni.
- minimum 80 cm magas embereket/élőlényeket nem észlel a rendszer (kutya, macska, kisgyerek)
- tolókocsi, babakocsi felismerés nem működik, mivel a rendszer alakfelismerő rendszerrel működik; de az autó ettől még megállhat a City Safety funkció révén hiszen akadályként észleli ezeket a kisebb dolgokat.
A gyalogosfelismerő rendszer folyamatosan elemzi az eseményeket. Várható vészhelyzet esetén leadja a vészjelzést. Ha a vészjelzésre nem érkezik reakció, akkor lép működésbe a védelmi rendszer.
Kamerával működő rendszerek:
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, mely az útburkolati jeleket figyeli és abban az esetben, ha a sofőr indexelés nélkül vált sávot, akkor hangjelzés haltható. Ez a rendszer főképpen az elalvást gátolja és ennek másik része az ún. Driver Alert Control (DAC), mely az elalvás figyelmeztető rendszer. A sávváltoztatások figyelésével időben tudja jelezni a sofőrnek, hogy ideje pihenni. Szintén itt is az útburkolati jelek segítségével értékeli a vezetési stílust és ha úgy ítéli meg a rendszer (kóvályog a sofőr :)), akkor hangjelzéssel és kávéscsésze szimbolummal jelzi a sofőr számára, hogy itt az idő pihenni.
Holttér figyelő kamera (BLIS), mely már szinte minden Volvoban elérhető. A rendszer feladata, hogy a biztonságos sávváltást segítse.
Első kitekintő kamera már nem számít világújdonság, de nagyon megkönnyíti az autóval a manőverezést (garázsból kiállást). A kocsi orrára - a Volvo embléma mellé - szerelt kamera 180 fokban lát, melyet az autó központi képernyőjén lehet megjeleníteni.
Vezethetőség-Futómű
Új technológiával egészítették ki a DSTC rendszert, mely 5 komponensből áll
- Fejlett stabilizáló - DSTC funkció: újdonsága, hogy még több szenzor, még több giroszenzor lett beépítve, mely figyeli az autó mozgását, a kormány mozgását és ha az autó sodródna, vagy csúszna az úton, akkor beavatkozik a megfelelő kerekek fékezésével.
Példa: ha valaki túl későn veszi észre, hogy az autópálya kijáratnál le kell mennie, ekkor hirtelen fékez, elrántja a kormányt. Ezt a helyzetet még pntosabban kezeli le a rendszer
- Sport DSTC funkció: Havas időszakban hasznos.....
- Kanyar stabilizáló rendszer (CTC): Kanyarban történő gyorsításkor a rendszer kiegyenlíti az első kerek között a nyomatékot, csökkenti az alulkormányozottságot és fokozza a tapadást, így nagy sebességű kanyarnál (max 90km/h) nagyobb a stabilitás és az autó még dinamikusabban vezethető. A Hungaroringes teszt során kiderült, hogy ez a rendszer csak akkor működik jól, ha az autón a megfelelő gumik vannak.
- Motorfékszabályozó funkció (EDC):
- a rendszer észleli a potenciális megcsúszást erős motorfékezés esetén - a motor nyomatékánál rövid ideig tartó visszafogásával és a négy kerék egymástól független fékezésével - stabilizálja az autót és a motorfékezés okozta blokkolást megakadályozza - a veszély elhárítását követően a rendszer kikapcsol
- Utánfutó stabilizáló rendszer (TSA): csökkenti a kígyózási hajlamot utánfutó vagy lakókocsi vontatása esetén. A rendszer egy vagy több kerék fékezésével és a nyomaték csökkentésével stabilizálja az autót.
Menürendszer - Volvo Sensus
A Volvo "végre" megalkotta azt a rendszert, ahol a kezelőfelületek és visszajelző rendszerek nem szétszórva helyezkednek el az autóban, hanem egy felületen, menüből vezérelhetők. A cél az volt, hogy legyen látványos, egyszerűen lehessen kezelni, ne kelljen 15-ször megnyomni a gombot egy gyakran használt funkció eléréshez. A menü használatát szimbólumok és a kormányba épített gombok és egyedi görgős kapcsoló segítik a könnyű kezelhetőséget, így nem kell levenni a kezünket a kormányról.
A rendszerből szabályozható funciók:
- Navigáció
- Rádió
- Média
- Telefon
- My Car (biztonság fukciók szabályozása, ESP, DSTC stb.)
- Kamera
Külön ki kell emelni, hogy a TV vétel Magyarországon sajnos nem lehetséges, mivel itthon az MPEG4 szabványt használjuk, viszont a rendszer MPEG2 vételére alkalmas csak. 8 km/h felett a TV képe kikapcsol, csak a hang marad meg.
4 féle audió rendszerrel rendelhetők az autók:
- Performance
- High Performance
- High Performance Multimedia
- Premium Sound Multimedia
Utóbbi 2 rendszer DVD lejátszásra is alkalmas. A rendszerek opcionálisan rendelhetők RTI-vel (navigáció).
Motorválaszték
Dízel |
LE/NM |
váltó |
D5 |
205/420 |
M6 FWD, A6 AWD/FWS |
D3* |
163/400 |
M6/A6 |
|
Benzin |
LE/NM |
váltó |
T6 |
304/440 |
A6 AWD |
2.0T |
203/300 |
M6/Powershift6 |
<!--[if supportMisalignedColumns]-->
|
|
|
<!--[endif]-->
*2 literes, 5 hengeres motor
|