Legutolsó hozzászólások

Volvo Történelem: A 9-es sorozat 940/960

A svédországi Volvo modellek új nemzedéke 1990-ben jelent meg, a 900-as sorozat formájában. Lényegében a még mindig modern 700-as sorozattovábbfejlesztéséről volt szó, de lágyabb vonalakkal. Az összes korábbi nagy Volvohoz hasonlóan az új modell is hátsókerék-hajtású lett (akik úgy gondolták hogy ez a Volvo jellegzetessége marad, meglepődhettek egy esztendő után...).

alt

 

A 900-as sorozat nolcféle karosszériával volt kapható:

 

  • 960 Executive
  • 960 Limousine
  • 960 Saloon
  • 960 Estate
  • 960 Ambulance
  • 940 Saloon
  • 940 Taxi (hatajtós kivitel)
  • 940 Estate

A 760-nal összehasonlítva -amelynek helyébe az új modell lépett- a 960 egész sor új megoldást és módosítást sorakoztatott fel.

A legfeltűnőbb változás a 740-hez képest -amit még párhuzamosan pár évig gyártottak- a limuzin áttervezett, lágyabb tetővonala volt. A karosszéria többi része változatlan maradt, kivéve az elegánsabb orr- és farkiképzést és a korszerűbb fényszórókat.

alt

Az autó legérdekesebb része az új, hathengeres, duplavezérműtengelyes, hengerenként négyszelepes motor. A súlycsökkentés érdekében teljesen alumíniumból készült, rövid építése a kis hengertávolságnak és a szokatlan hosszúlöketű konstrukciónak köszönhető.

Érdekességképpen megemlítendő, hogy a 960-ast a dízelpárti olasz piacon 2.4-es dízelmotorral is kínálták - az első években, és csak kézi váltóval.

A lemez alatt nagyobb volt a különbség a 960 és a 940 között, mint az kívülről látszódott. A 960 elejét teljesen áttervezték -az 1994 évvégi ráncfelvarrás során még jobban, hogy elhelyezhessék benne az új motort, és fokozzák a menetkényelmet. A 960 kombi megkapta annak a többlengőkaros hátsó futóműnek a módosított változatát, amely még korábban mutatkozott be a 760 limuzinban. Ezzel szemben a 940 egész élettartama során megőrizte a hagyományos hátsó merev tengelyt.

A 960 belső berendezése a 940-nél sokkal magasabb kényelmi igényeket elégített ki.

alt

Típuselődeikhez hasonlóan mindkét modell ugyanolyan magas biztonsági színvonalat képviselt. Passzív biztonságuk még tovább javult, amikor ezt a sorozatot is ellátták az új 850-ben debütált és szabadalmaztatott SIPS (Side Impact Protection System) oldalütközés-védelmi rendszerrel.

A legigényesebb vásárlók részére a sorozatot lépésről lépésre egészítették ki nagyjából ugyanazokkal a karosszéria opciókkal, amelyek más a 740/760 esetében is szerepeltek, de ezúttal már az attraktívabb tetővonal jelent meg. A Nilssonnál Laholmban gyártott Executive és Limousine karosszériák a luxus olyan magasságaiba emelkedtek, amilyet soha, egyetlen Volvo sem ért el addig. 

alt

A göteborgi gyártású hátsókerék-hajtású kocsik napjai azonban meg voltak számlálva, hiszen már csak rövid idő kérdése volt, hogy utat engedjenek az S80-nak.

Mindezeket megelőzően még volt egy gyors névcsere 1997-ben: a 960 limuzinból S90, míg a 960 kombiból V90 lett. A 940-es egész modellciklusa alatt megőrizte jól bevált nevét.

altalt

Amikor 1998 elején az utolsó modellek legördültek a futószalagról, valószínűleg örökre befejeződött a hátsókerék-hajtású kocsik korszaka a Volvo-nál.

 

 

Technikai adatok:
 
gyártás: 1990 - 1998
darabszám:

940: 246,704 (szedán) 231,677 (kombi) 960: 112,710 (szedán) 41,619 (kombi)  S90: 26,269 (szedán) 9,067 (kombi)

kasztni: 4 és 6 ajtós szedán, 5 ajtós kombi
Motor: 1,986 cm³ - 2,922cm³  82-204 LE
Váltó: 4 fokozatú kézi elektromos overdrive-val, 5 fokozatú kézi vagy 4 fokozatú automata

alt