Elalvásra figyelmeztető rendszer a Volvótól

 

A Volvo célja, hogy a jövőbeli modelljei képesek legyenek a balesetek elkerülésére. Már ma is sok olyan intelligens autó létezik, amely vészhelyzet észlelésekor képes figyelmeztetni a sofőrt, vagy akár közbelépni, és automatikusan fékezni. Sajnos a fáradt autósok világszerte nagyon sok balesetet okoznak. A Volvo új technológiája még jóval azelőtt képes figyelmeztetni a sofőrt, hogy valóban elaludna a volán mögött.

 

 

Az amerikai NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration - Nemzeti Autópálya-biztonsági Felügyelet) szerint csak az Amerikai Egyesült Államokban évente nagyjából 100 000 balesetet okoznak a volán mögött elalvó sofőrök. E balesetekben pedig évente körülbelül 1500 személy veszíti életét, 70 000 pedig megsérül. A helyzet Európában hasonló. A biztosítótársaságokat tömörítő német GDV szervezet statisztikáiból kiderül, hogy az autópályákon bekövetkező halálos balesetek körülbelül 25 százalékát fáradt, álmos sofőrök okozzák.

Városon kívül gyakoribbak a balesetek

Lakott területen kívül az elalvással összefüggésbe hozható balesetek jóval gyakoribbak, mint más, egyetlen járművet érintő balesetek. Beszédes adat, hogy a fáradtság okozta esetek kicsit több mint 70 százaléka olyan utakon történik, ahol a sebességkorlátozás 70-110 km/óra közé esik (Anna Anlund, VTI, Svéd Nemzeti Út- és Közlekedéskutatási Intézet, Svédország)

Az ilyen típusú balesetek megelőzésére a Volvo Cars kifejlesztett egy olyan technológiát, amely még jóval azelőtt képes figyelmeztetni a sofőrt, hogy valóban elaludna a volán mögött. A rendszer neve Driver Alert Control, azaz elalvásra figyelmeztető rendszer. E rendszer segítségével a jármű az útburkolati jelek közötti mozgásból azonnal felismeri, ha a jármű kontrollálatlanul halad. A Driver Alert Control leginkább azokat a helyzeteket tudja feldolgozni, amelyekben a legnagyobb a figyelemcsökkenés esélye, és amelyekben egy balesetnek súlyos következményei lehetnek. Ilyen szituáció például, mikor a sofőr egy hosszú, egyenes, könnyen vezethető, monoton szakaszon teljesen nyugodtnak érzi magát, és ezért megnő az elbóbiskolás veszélye.
 

A balesetek másik jelentős oka a sofőr figyelmének elterelődése. Egyszer csak megcsörrenhet a mobiltelefon, vagy leejthet valamit a sofőr, amit azután elkezd keresni és kész a baj. Az NHTSA felmérései szerint az útelhagyásos balestek 40 százalékát a sofőrök figyelmetlensége okozza.

Az Amerikai Egyesült Államok statisztikái szerint a balesetek 20 százaléka útelhagyásos baleset, ami az összes haláleset majdnem 40 százalékát jelenti (NHTSA, 2003). Más országok statisztikái szintén azt bizonyítják, hogy az útelhagyásos balesetek jelentős része nagyon súlyos kimenetelű.
 

Az útelhagyásos balesetek kockázatának csökkentése érdekében fejlesztette ki a Volvo a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (Lane Departure Warning), amely egy, a visszapillantó tükörbe épített kamerán keresztül figyeli az utat. Amennyiben az egyik kerék véletlenül elhagyja a felfestésekkel jelzett sávot, a rendszer azonnal figyelmezteti erre a sofőrt.

Egy másik, szintén az útelhagyásos balesetek csökkentését segítő rendszer a Collision Avoidance By Auto Steering, azaz ütközés-elkerülés automatikus kormányzással, amely kamerákon és radarokon keresztül figyeli a forgalmat. Amennyiben a sofőr nem reagál a figyelmeztető jelzésre, a rendszer megnöveli a kormányerőt, így segít visszaterelni az autót az eredetileg használt sávba.

A frontális ütközések szintén komoly balesetek, gyakran különösen súlyos sérülésekkel. Németországban a frontális ütközések teszik ki az összes baleset 5 százalékát, azonban a halálesetek 20 százalékáért felelősek. A Volvo mérnökei egy olyan új biztonságtechnikai megoldást fejlesztettek ki, amely érzékeli és közbeavatkozik, amikor a vezető indokolatlanul el akarja hagyni a sávot (ez az Emergency Lane Assist), és ezzel segít a frontális ütközések számának csökkentésében. Ez a technológia a jövőben megjelenő Volvo modellekben mutatkozik majd be.
 

 

Gyakoriak a ráfutásos balesetek

A ráfutásos balesetek különösen gyakoriak, az Amerikai Egyesült Államokban például a rendőrségnek jelentett esetek 29 százalékát teszik ki. A tapasztalatok szerint az ilyen típusú balesetek általában alacsony sebességnél történnek és körülbelül 50 százalékukban a vétkes sofőr nem fékez a baleset előtt. A ráfutásos balesetekből származó súlyos sérülések viszonylag ritkák, azonban hosszantartó, fájdalmas nyaksérüléseket okozhatnak, ami komoly költségeket jelent a társadalomnak. Az ilyen balesetek megelőzését szolgálja a 30 km/óra sebességig aktív City Safety koccanásgátló rendszer, amely segít megakadályozni a ráfutásos baleseteket, illetve csökkenteni azok következményeit. 

A City Safety rendszer a gépkocsi sebessége és a járművek közötti távolság alapján a kiszámítja az ütközés elkerüléséhez szükséges lassulást. Amennyiben ez meghalad egy adott szintet, és a sofőr nem reagál, a rendszer feltételezi a baleset szinte azonnali bekövetkeztét, ezért automatikusan működésbe lép: 30 km/óra sebesség alatt automatikusan aktivizálja a fékeket és korlátozza a motorteljesítményt, 15 km/óra sebességhatárig pedig megállítja az autót. A City Safety rendszer már szériatartozéka az új Volvo XC60 modellnek.
 

A legnagyobb veszélyben a japán gyalogosok vannak

A városi balesetek másik gyakori okozói a közvetlenül az autó elé lépő gyalogosok. Az Amerikai Egyesült Államokban a halálos balestek 11 százalékában gyalogos az áldozat, Japánban ez a szám pedig a 30 százalékot is eléri. A Volvo Cars jelenleg egy olyan fejlett, radart és kamerát is használó új megoldáson dolgozik, amely segít csökkenteni a gázolások számát, illetve akár képes teljesen megakadályozni is ezeket. A rendszer célja, hogy felismerje a gyalogosokat, és felhívja rájuk a sofőr figyelmét, hogy az elkerülhesse a balesetet. Amennyiben a sofőr nem reagál időben, a rendszer automatikusan fékezni kezd.

 forrás: Autóblog

Hozzászólások (0)Add Comment

Szólj hozzá Te is!
smaller | bigger

security code
Írd be a képen látható karaktereket


busy