1992-ben látott napvilágot az addig szokatlan formavilágú VOLVO ECC (Enviromental Concept Car) tanulmányautója, mely S80 néven (a 960/S90 utódjaként) 1998-ban vált szériaéretté és 2006-ig apró módosításokkal hódítgatta a világot. 1999-ben az S80 az autótörténelem első típusaként nyerte el a legmagasabb, ötcsillagos minősítést az amerikai NHTSA törésteszten. Alapfelszererelésként volt kapható a WHIPS rendszer, amely ráfutásos ütközés esetén véd a nyakcsigolya-sérülés ellen, valamint az akkor debütáló függönylégzsák is.
előttem az utódom...
„A” tesztautó
S80 D5 AWD Summum R-design névre hallgat. Főbb extrái: négykerék-meghajtás, elektromos napfénytető, hátsó és hátsó-oldalsó rolók, RTI, Premium Sound Hi-Fi, adaptív tempomat, BLIS holttérfigyelő, tolatóradar, Bluetooth rendszer, sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető rendszer, R-Design csomag, csillámezüst metál, fekete sport bőr, kanyarkövető Xenon fényszórók. Ugye nem hagytam ki semmit?
esnyolcvanak, úgy tíz év távlatából
Kint
A második generáció 2006-os bemutatása óta a 2009-es modellévre apróbb módosításokat eszközölt a gyár. A régi S80-hoz képest először magasabbnak és rövidebbnek tűnt. Hogy ne veszítsen limuzinos jellegéből, lefaragtak a magasságából is. Elöl nagyobb lett a jelvény - kb. ennyi látszik elsőre a modellfrissítésből, a többi változást szinte mikroszkóppal kell keresni. Hátulról –főleg egy laikusnak- teljesen összetéveszthető az S40-nel, csak közelebb érve tűnik fel a méret és típus különbsége.
kérjük jelölje be a különbségeket a két S80 (phase I. - phase II.) között! ... ha szabad szemmel talál!
R-Design: 18”-as alufelnik (a képeken a kisebb, téli garnitúra van), némileg ültetett sportfutómű -melynek keménysége csak a fekvőrendőrön, vagy kátyúkon való áthaladáskor érződik-, küszöbidomok és módosított első lökhárító.
Bent
Igazi modern legénylakás nappalija, fekete bőr ülőgarnitúrával.
Az ülőlap kissé rövid és kicsit magasan is helyezkedik el, de cserébe jó a kilátás. A bőrfoteleket egy pillanat alatt be lehet állítani, a 188 centimmel kényelmesen elférek magam mögött a tágas „kanapén” is. Csalóka,de a fotózáson asszisztáló régi S80-ban mintha több hely lett volna.
hátul is van hely bőven
A műszerfal és az ajtókárpitok egy része kopogós műanyagból készült, először azt hittem a keménység a sportváltozatnak tudható be, de ez a Fordos beütés sajnos a sima, elegáns változatban is megtalálható. Ez elég zavaró volt, egy igényesebb anyag alkalmazása jobban illene egy skandináv presztízsautóba.
...és estifény
Tesztalanyunk különleges felszereltsége belül a kormány két féle bőrözésében (sima és perforált), a rajta található R-design logóban, a műszeregység alumínium dekorbetétében és a kék számlapokban nyilvánult meg.
A korábban eleget kritizált, majd kijavított Bluetooth rendszer (telefon előkészítés BT kapcsolattal) egyből megtalál bármilyen erre alkalmas telefont, sokkal jobb és olcsóbb megoldás a beépített telefonal szemben (90.000,- kontra kétszázvalahány). Ja, és nagyjából ugyanazt is tudja.
A Dyanudio hifi kiemelkedően szépen szólt, a könyöklő alatt egyaránt található USB és Aux bemenet is. Az általam eddig használt hordozható navigációhoz képest meglepő volt az RTI azonnali készenléte, nem keresett percekig műholdat. Egyedül a térképszoftver (Navteq) frissesége hagyott némi kívánni valót maga után.
Elöl
valahol ott van a blokk is...
A 2.4-es ikerturbós D5 a 205 lóerejével és 420Nm-es nyomatékával igazán tekintélyt parancsoló. A váltó pontosan és szinte észrevehetetlenül végzi a dolgát. Szinte olyan, mint a CVT az öreg 3-asokban. Egyedül hirtelen gázadáskor vált lassan vissza (ilyenkor a motor csak felpörög, majd nagy nehezen visszavált és kétezres fordulattól érkezik a mellbevágás), így pl. egy előzésnél ezt előre be kell kalkulálni. Turbólyuknak tűnik, de nem az. Talán a Powershift egység alkalmazása megoldást jelentene. A 420Nm-es teljesítmény már 1500-as fordulattól leadja, nagyjából ötezerig engedi magát pörögni, a köztes tartományban csak megy, csak megy... Reggeli indításnál az első percben igazi kerregős dízel, később csak nagyobb gázadásnál hallható a sorötös repcés hörgése. Az elektromos gázpedál furának tűnt egy kicsit. Igen érzékeny, kis pöccintésre is hevesen reagál. Viszont 1/3-os állás után padlóig semmi különbség a gyorsulásban.
laza rallye
Hátul
Elsőre nem tűnt nagynak a csomagtere az S70-hez képest (mindössze 53 literrel több), de amikor jobban megvizsgáltam, rájöttem, hogy magasabb. 4 afgán simán elférne benne... A felhajtható válaszfal a csomagrögzítő pánttal pedig annyira tetszett, hogy valahogy hekkelek egyik ilyet a sajátomba is. A síalagút elegendő szélességű, az általam szállított 2m-es parketta szegőléc „csak” az első ülések hátáig ér. Sajnos kihagyták a zárszerkezet mögül a kis kapaszkodót (az S70-ben még van, és nagyon jó), így rossz időben koszos lehet a kezünk csomagtartó-ajtó lezárásakor.
Haladás/Biztonság
Menet közben mindig az volt az érzésem, mintha egy bőrrel kibélelt páncélszekrényben lennék. Ez az autó a beépített biztonsági arzenálnak köszönhetően egyszerűen nem tud balesetet okozni. Hülyebiztos, ezért tökéletes az észak-amerikai piacra is.
BLIS (holttérfigyelő rendszer): hasznos találmány, át is vette szinte minden nagyobb autógyártó a kategóriában. Időben jelzi, ha egy másik autó ér a holttérbe, a teszthét alatt sokat segített... Egyedül az esővel nem bírkózik meg, mert egy bizonyos sebességnél (ahol a tükör aljáról az esőcseppek már vízszintben hullanak) bejelez.
időben szól
Adaptív tempomat: a legjobb játéknak tartottam. Beállítom az adott tempóra, és kitartóan halad is annyival, amíg be nem érünk egy autót. A rendszer ilyenkor beáll az előttünk haladó sebességére és addig betartja a követési távolságot, amíg a lassabban haladó el nem megy előlünk. Ekkor visszagyorsít az eredeti tempóra. Mindezt anélkül, hogy a pedálokra rá kellene lépni. Szinte hihetetlen, de pl. Münchenig elmehetünk úgy, hogy csak a kormányt kell fogni! Persze nem egészen, mert a beépített Driver Alert diszkréten felhívja a figyelmünket az aktuális pihenőre. Sőt! Ha azt érzi, hogy bóbiskolnánk egy kicsit, erőteljesebben is jelez. Sajnos hazánk közlekedési kultúrája nem engedi a rendszert hosszútávon érvényesülni, mindig akad egy hülye az úton, aki nekünk akar jönni. Sajnálatunkra ez ellen egyik nagyszerű Volvo újítás sem segít.
rád vagyok kattanva...
Parkoló (-tolató)radar: Meglepően érszékeny és pontos is. A fotózáskor a mezőn még a fűcsomóra is erőteljesen bejelzett. Én mindig kikapcsoltam, mert a lámpánál állva is szólt, ha valaki a kelleténél közelebb állt meg mögöttünk.
fő a bent ülő!!!
Egyesek panaszkodtak arra is, hogy ezeket a berendezéseket nem lehet kikapcsolni úgy, hogy a következő indításnál ne induljon el magától megint. Így legalább mindig vigyáz ránk... A könnyen kezelhető menüből elég sok funkciót be lehet állítani elég egyszerűen– plusz pont azért, hogy nem i-Drive-os, vagy MMI-s lett. És alapból magyarul kommunikál!
a kanyar nagy haverja az AWD-nek
Fogyasztás/költségek
Sajnos az S80 annyira befészkelte magát a német presztízsautók közé, hogy a magas ár mellett a gyors és nagy értékvesztést is „eltanulta”. Használtan már 5 millió alatt is kaphatunk 3-4 éves, jól felszerelt dízel S80-ast. 13 millós alapárával a német konkurencia márkák által kínált hasonló típusoknál jó 3-4 millióval olcsóbb, de minőségében bőven megüti azok szintjét.
Az egy hetes teszt során a fedélzeti komputer szerint 10,6l-t fogyasztott (70% város/30% egyéb). Ez nem is lenne sok, hiszen turbós (rögtön kettő is van benne), automata váltós és négykerekes (ez kb. plusz fél-fél decit jelent). Visszatankolással mérve ez az adat 11,3 lett, ami azért elgondolkodtató.
|