Legutolsó hozzászólások

Teszt: Volvo S70 1998 - Tégla reloaded

- Boncz Dániel

wiwS70_5

Itthon a rendszerváltással együtt leváltották a téglákat is. De jó lett volna ezt hallani!

De tapasztalatból tudjuk, hogy téglák voltak, vannak és lesznek is - SAJNOS.

A Volvonál is... - HÁL' ISTENNEK !!!

 

Előélet

s70montage

Sokan megijedtek, amikor 1991-ben bemutatkozott a 850-es sorozat addig szokatlanul, keresztben elhelyezett motorral és elsőkerék-hajtással. A Volvonál talán ebben a pillanatban érkezett el a rendszerváltás ideje. A téglát (200/700/900) a gyár mérnökei és formatervezői száműzni akarták, de a nép (a vásárló) ezt nem hagyta! A Volvo téglája elpusztíthatatlan, hiszen a mai napig nagy sikernek örvend, sőt a régebbi darabokra bátran ráragaszthatjuk a „kultikus” jelzőt is. A 850-es sorozat végül bevált (még a 200/700-ast 1993-ig követelő amerikai piacon is), de a fokozatosan rövidülő modellciklusok miatt lassan váltani kellett. A kilencvenes évek elején látott napvilágot az ECC tanulmánymodell, amiről azóta tudjuk, hogy az új évezred svéd autógyártásának meghatározó formája lett. 1997-ben érkezett az S70/V70/C70 sorozat, ami inkább nevezhető modellfrissítésnek, mint modellváltásnak. Inkább ezzel készítették fel a vevőket a nagy váltásra.

 

A kék S70

Tesztünk alanya egy 1998-as S70, a legkisebb szívó kétliteres motorral. Ez a saját autóm.

1a

Eredetileg 850-est vagy 940-est szerettem volna, de a hírhedt magyar használtautópiac éppen akkor ezt nem tette lehetővé. A bemutatása óta kísértem figyelemmel a 70-es sorozatot. Fontos momentum volt életemben az Angyal c. film megtekintése, hiszen ebben a főhős (Val Kilmer) egy vadonatúj C70 volánját tekergette.

Az Angyal és a C70

Közel tíz évvel az első benyomás után végre megvehettem saját 70-esemet, amit azóta sem bántam meg.

 

Kasztni, forma

A tégla fogalmát már kiveséztem. A 850-hez képest szembetűnőek a lekerekítések a sarkokon, a motorháztető elején, a lökhárítóknál, a lámpáknál. Valamint az összes műanyag elem a karosszéria fényezését kapta. Kb. ennyi a változtatás, főleg egy laikus számára. Sokak szerint ez a utolsó igazán svéd Volvo.

hátulról

A hátsó lökhárító és a sárfogó guminak nevezett kemény műanyag kissé alacsonyra került, ez a járdáról való leálláskor okoz némi akusztikai mellékhatást. A lökhárítósarkok sérülékenyek, de nem vagyok híve az utólag ragasztható védőcsíkoknak. A rozsdát hírből sem ismeri.

 

Belső tér, helykínálat

Már ismétlésnek hat, de itt is a kerekítés dominál. Minden kapcsoló kézre áll, a rádió is könnyen kezelhető. A magam 188 centijével simán be tudom állítani a vezetőülést, gyorsan megtalálom a megfelelő üléspozíciót. A lábamnak is van elég helye, egy több száz km-es út sem fárasztó. A hátsó traktusban is bőven kényelmes, magam mögött simán elférnék... A hátsó kartámaszból kihajtható gyerekülés mellé simán elfér egy-egy normál is.

wiwS70_2

A csomagtartó jól pakolható, bár a belógó kerékdobok, illetve a hátsó ülések mögötti szűk átjáró néha megnehezíti a cuccolást. Ezért (is) vettem tetősíneket. A 60:40 arányban lehajtható ülések sajnos nem helyezhetők vízszintbe, de az anyósülés egy könnyed mozdulattal teljesen előre dönthető, így hosszabb (és elég lapos) dolgok is jól szállíthatók. Sok apró rakodóhely van, a dupla italtartó az első kartámaszból húzható ki.

Negatívumként a műanyagok korai elfáradását említeném meg. Mivel lelkes amatőrként az apró javításokat, cseréket magam végzem, tapasztalatból tudom, hogy a beltérben található műanyagok könnyen törnek. Ezek már elég bosszúságot okoztak, bár sietve leszögezem: a kezem nem sebészi finomságú. Tudom, hogy az autó már elmúlt 10 éves, de azért ez zavar egy kicsit. A kesztyűtartó felől (főleg hideg idő esetén) hallható nyikorgás is a korának köszönhető.

 

Motor, erőátvitel

Soros, öthengeres, tízszelepes a blokk, a rendelkezésre álló 126 tagú ménes sajnos nem elegendő a majd’ másfél tonnás kasztni dinamikus mozgatásához. Igen, hiányzik még némi erő. De ha kell, azért megindul  ám... A motor alapjául szolgáló 2.4-es erőforrás 1991-től –apró változtatásokkal, modernizálva- a mai napig megtalálható a Volvo kínálatában.

Az automata váltó jól végzi a dolgát, nincs felesleges váltogatás, bár az első fokozatból történő felkapcsolás némi rántást eredményez. Ez sajnos gyárilag így van, meg kell szokni (és remélem nem váltócsere lesz :) ).

Az öthengeresek hangja leírhatatlanul szép, ehhez nagyban hozzájárul az a tény, hogy a rendszerből gyárilag száműzték a hátsó dobot.

4a

 A futóműve bátran felveszi a harcot az ország legendás útjaival, elég közvetlen visszajelzést ad a vezetőnek az aszfalt hibáiról. Rugózása nagyvonalú, igazi luxusautós. Nagy sebességgel kanyarodva a „páncélszekrény” bedől , az orrát diszkréten kitolja, de ez nem a „kilinccsel előre” világa. Sportautózásra ott van bármelyik R verzió. Amúgy egy utólag beépíthető toronymerevítő sokat javít rajta.

 

Fogyasztás, költségek

Talán itt bosszulja meg magát a nagy súlyhoz társuló kevés erő. Városi használat során 12l felett mértem és mérek is rendszeresen;  autópályán, tempomattal 120-140km/órás sebességnél beéri 8-8,5 literrel. Autóúton ez kevesebb. A fedélzeti számítógép jelen pillanatban 11,9l-es átlagfogyasztást mutat, főleg városban megyek vele.

wiwS70_4

A fenntartása nem jelent nagy gondot, főleg most, hogy a kedves állam duplán bünteti a 170 lóerőnél nagyobb teljesítményű S70-eseket. A gyári alkatrészek ára leszálló ágban, a jó minőségű utángyártott is ajánlott. A Volvo által globálisan kínált kedvezmények (pl. Classic akció) is arra ösztönzik a tulajdonost, hogy jó helyről, jó alkatrész kerüljön szeretett autójába.

A sorozatnak kevés szériahibája volt (hűtő érzékenysége a nem megfelelő folyadékra, ABS computer meghülyülése, a vezetőoldali ablakemelő kapcsolócsoport hibásodása), ami annak is köszönhető, hogy a 850/S70 egy rendkívül kiforrott konstrukcióvá vált a ciklus végére.

7a

Ár/érték arány

A legnagyobb használtautós portálon nagyjából 30db S70-est hirdetnek, 649.000 – 1.800.000ft-os vételár tartományban. Sima 2.0-ás ebből 8db. Egynél vállalták a korhoz illő 200ezer km feletti futásteljesítményt, a többi érdekes módon mind a 120-170.000 km-es tartományban mozog. Csodák persze vannak...meg végig vezetett szervízkönyvek... és megrögzött Grimm rajongók is...

Technikai adatok

Hosszúság 4722 mm
Szélesség 1760 mm
Magasság 1402 mm
Tengelytáv 2660 mm
Üres tömeg 1391 kg
Megengedett össztömeg 1900 kg
Csomagtartó mérete 470/941 l
Üzemanyagtartály mérete 70 l

MOTOR:

Vízhűtésű, négyütemű, soros Otto-motor, elől, keresztben
Lökettérfogat: 1984 ccm
Furat/löket: 81/77 mm
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám: 93/126/6250
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám: 170/4800
Hengerek/szelepek: 5/10
Erőátvitel, váltó: elsőkerék-hajtás, 4 sebességes automata, sport/eco/téli fokozatokkal
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,6 s
Fogyasztás saját mérések alapján: 8,5-12,5 l/100 km
Üzemanyagtartály: 70 l