- Boncz Dániel, kép: illusztráció
Vakok között félszemű a király...
Észrevettétek mennyi félszemű autó közlekedik országunk útjain? Félszemű alatt az egyik kiégett fényszórót értem. Az élelmesebbje ilyenkor felkapcsolja a ködfényszórókat, hogy lássuk nem egy motoros közlekedik este velünk szemben és így jár hónapokig. Viszont aki szarik bele, az ugyanúgy közlekedik tovább. Sajnos ebből van a több.
Igen, most arra gondolsz Kedves Olvasó, hogy az új, agyondizájnolt autócsodákat eleve úgy alakítják ki, hogy egy egyszerű izzócsere nettó 20perces mutatvány legyen egy szakszervízben több ezer forintért. Jogos, elismerem. Mégis azt kell, hogy mondjam: ez is a tulajdonos hibája. Sajnos ez hozzáállásbeli hiba, nem annak kérdése, hogy ki tud izzót cserélni. Hacsak nincs visszajelző rendszer az autóban, nem derül ki egy könnyen, ha nem világítunk megfelelően.
Tegyük a szívünkre a kezünket: vajon ma hányan vagyunk olyanok, akik a szabályokat betartva minden indulás előtt ellenőrizzük a gumik nyomását, az izzók megfelelő múködését? Kevesen. Tengermély tisztelet a kivételnek! Rohanó világ...
Ezért aztán Magyarország a kiégett lámpák országa. Itt még egy százast sem vagyunk képesek adni a kutasnak, hogy oldja meg a kissé veszélyes helyzetet.
„Tompított fényszóró nappal? Mi a Fa**nak?”
Azért, mert kötelező b***meg!
„KRESZ 44. § (8): Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.” Pont.
Ja!
„KRESZ 44. § (1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.”
Hány vízfejű kretén nem volt képes bekapcsolni a pilácsot néhány hete, amikor a lehető legnagyobb szürkeség közepette szakadt a hó Budapesten?
Egyszerűen tudomásul kell venni: a törvényhozók azért tették kötelezővé a tompított fényszórók használatát, hogy emberéleteket mentsenek meg. Nem azért, hogy fellendüljön az izzóbiznisz.
A Volvo okos és előrelátó volt ebben a témában. Egy bizonyos évjárattól (lassan harminc éve) nem kell külön lekapcsolni a lámpákat, az magától elalszik, ha kivesszük a kulcsot. Hatalmas ötlet a feledékenyeknek (is). Vajon ez miért nem kötelező mindenhol, mint az ABS, vagy a légzsák? Vajon miért szenved kevesebb Volvos balesetet a többi márkával szemben?
Sokunkban az a régi, visszamaradott beidegződés él, hogy a bekapcsolt fényszóró fogyasztja az akkumulátort és növeli a benzinfogyasztást... Higyjétek el igen közeli a példa... Baromság!!! Ha fogyaszt is,biztosan nem annyit, hogy lehúzza a képzeletbeli serpenyőt az emberélet árával szemben. Pl. előzés közben sokkal távolabbnak látjuk azt a szembe jövő autót, ami nincs kivilágítva (ergo később is vesszük észre), és akkor jön a baj, amikor már semerre se tudunk lehúzódni.
Most jöttem vissza egy kis S80 DRIVe tesztvezetésről (cikk hamarosan), szerintetek 10-ből hány autós nem kapcsolta fel a tompítottat városon kívül? Számoltam 10-ből 4, azaz 40% -felmérésem nem reprezentatív, és ad-hoc jellegű volt. Itt tartunk most.
Lehetne még írni a rosszul beállított lámpás és a sufni-xenonos (ez sem tudja beállítani) típusokról, de az külön mese...
Sajnos nem elégszer hívják/hívjuk fel a figyelmet a fényszórók helyes használatára. Talán egy sokkal szigorúbb rendszer segítene a helyzeten, hogy a sötétek is megértsék. De lehet, ez sem elég...
|
bár a rosszul beállított fényszórósok/helyzetjelzővel-ködlámpával gizdázók miatt egyre kellemetlenebb az éjszakai vezetés. lassan inkább világosban megyek, ha messzire indulunk és bevállalom a dugót, nehogy éjjel a veszélyes fényviszonyok miatt karambolozzunk. (persze aki figyel a lámpáira, ennek semmi előnyét nem élvezi, inkább bosszankodik és baleknak érzi magát a többi autós miatt)