A SARTRE járműkonvojok első bemutatója

Volvo - Járműkövetés. Önálló konvojok.Könnyen lehet, hogy alig tíz év múlva a konvojban közlekedő járművek megszokott látvánnyá válnak az autópályákon. A svédországi Göteborghoz közeli Volvo Proving Ground tesztpályán megtörtént az első sikeres technológiai bemutató. Ez volt az első alkalom, hogy az EU által finanszírozott SARTRE projektben résztvevő fejlesztőcsapatok együtt próbálják ki a rendszereiket a szimulátorokon kívül.

„Örülünk, hogy a különböző rendszerek már az első alkalommal ilyen jól együtt tudtak működni” – mondta Erik Coelingh, a Volvo Cars mérnöke. „Ez azért is nagy  dolog, mert a rendszerek a SARTRE projektben részt vevő, négy különböző országban működő hét vállalat termékei. Ráadásul a téli időjárás még nehezebbé tette a tesztelt kamerák és kommunikációs berendezések dolgát.”

 

„Ez egy nagyon jelentős mérföldkő ebben a fontos európai kutatási projektben” – mondta Tom Robinson, a Ricardo UK Ltd. munkatársa, aki a SARTRE projekt  koordinátora. „A konvojok biztonságosabbá tehetik a közlekedést, segíthetnek jobban kihasználni a rendelkezésre álló utakat, a hosszú utazások során növelik a sofőrök kényelemérzetét, csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és így a széndioxid-kibocsátást is. A résztvevő vállalatok közös szakértelmének köszönhetően a SARTRE projekt érezhetően közelebb került a biztonságos és hatékony közúti szerelvényeket lehetővé tevő technológia megvalósításához.”

Biztonságosabb és kényelmesebb


jarmukovetes2A SARTRE projekt célja a járműkonvojokhoz szükséges technológiák megvalósítása. A járműkonvoj nem más, mint egy profi sofőr által irányított vezető jármű,  amely egyben több, mögötte egy konvojban haladó járművet „vontat”. Minden egyes autó méri az előtte haladó sebességét, haladási irányát, valamint a kettőjük közötti távolságot, és saját sebességét ennek megfelelően szabályozza. Minden jármű teljesen független, és bármikor elhagyhatja a konvojt. Azonban miután csatlakozott a konvojhoz, a sofőr nyugodtan pihenhet, és nem kell a vezetéssel foglalkoznia, miközben a konvoj a célja felé halad.

Az elvégzett teszteken egy vezető jármű és egy követő autó vett részt. A követő autó kormánykereke automatikusan mozog, miközben finoman követi a felvezető  teherautót az országúti tesztpályán. A sofőr nyugodtan kávézhat, vagy olvashatja kedvenc újságját, és sem a lábát, sem a kezét nem kell használnia a jármű irányításához.

A járműkonvojok egyrészt növelik a biztonságot, hiszen minimálisra csökkentik az emberi tényező szerepét, amely a közúti balesetek legalább 80 százalékáért  felelős. Másrészt akár 20 százalékkal csökkentik az üzemanyag-fogyasztást, és így a széndioxid-kibocsátást is. Ezenfelül kényelmesek a sofőrök számára, hiszen nem kell a vezetéssel foglalkozniuk, így marad idejük egyéb dolgokra. Ráadásul, a járművek az autópályákon megszokott sebességgel, mindössze néhány méteres követési távolsággal haladhatnak, ezáltal a konvojok csökkentik az utak telítettségét is.

A technológia fejlesztése jól halad, és várhatóan néhány éven belül beindulhat a sorozatgyártás. Ennél azonban jóval több időt vehet igénybe, amíg a
közvélemény elfogadja e megoldást és elkészülnek a megfelelő jogszabályok, hiszen ehhez az EU 25 kormányának kell hasonló törvényeket hoznia.

A SARTRE projektről


jarmukovetes3A SARTRE projekt jelentése Safe Road Trains for the Environment, azaz „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért”. A részben az Európai Bizottság  által a 7. keretrendszerben finanszírozott SARTRE programot a Ricardo UK Ltd. vállalat vezeti. A programban emellett részt vesz a spanyol Idiada és Robotiker-Tecnalia, a német Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA), valamint a svéd SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation és Volvo Technology.

A SARTRE projekt célja jelentősen előremozdítani a személyszállítást „közúti szerelvények” (konvojok) fejlesztésével. A rendszereket prototípusok formájában fogják kifejleszteni, amelyek elősegítik a „közúti szerelvények” biztonságos közlekedését a jelenlegi, nem átépített autópályákon és tökéletesen reagálnak a konvojon kívüli járművekre. A projekt a közlekedés három kulcsfontosságú kérdésére – a környezetvédelemre, a biztonságra és a túlterheltségre – próbál megoldást találni, mégpedig úgy, hogy a vezetők kényelmének növelésével a körükben is jól fogadott technológiát honosít meg. A SARTRE projekt célkitűzései a következők:

1.Megfelelő konvoj-összeállítási stratégiák kidolgozása, amelyek lehetővé teszik a „közúti szerelvények” közlekedését autópályákon a meglévő infrastruktúra  és műtárgyak módosítása nélkül.
2.A prototípus-rendszerhez szükséges technológiák fejlesztése és integrálása, hogy a kiválasztott stratégiák a valóságban is kipróbálhatók legyenek.

3.Annak bemutatása, hogy a konvojok hogyan segíthetnek a környezetszennyezés csökkentésében, a biztonság fokozásában és a túlterheltség enyhítésében.
4.Annak szemléltetése, hogy egy új üzleti modellel hogyan ösztönözhető az ilyen konvojok népszerűsítése, és hogyan válhat ezen együttműködés előnyössé mind a  vezető jármű, mind a résztvevők számára.

Amennyiben a SARTRE projekt valóban sikeres lesz, jelentős eredmények várhatók tőle. Becslések szerint az autópályákon, nagy sebességgel, „közúti  szerelvényekben” közlekedve akár 20 százalék üzemanyag-megtakarítás is elérhető a résztvevő járművek elrendezésétől és a köztük lévő helytől függően. Javul a biztonság, hiszen csökken a vezetői hibák és a fáradtság okozta balesetek száma. A meglévő úthálózat kapacitása szintén nő, ami egyben az utazási idők csökkenésével jár. A technológia használói számára különösen nagy vonzerőt jelent majd, hogy nem csak könnyebben, kiszámíthatóbban és takarékosabban juthatnak el a céljukhoz, hanem jelentősen több szabadidejük marad. A SARTRE projekt hivatalosan 2009 szeptemberében indult és három évig tart majd. További információ a www.sartre-project.eu oldalon.

A SARTRE projektben részt vevő partnerekről


SP Technical Research Institute of Sweden: Az SP Group vállalatcsoport tagja, amely az anyavállalat mellett a CBI, Glafo, SIK, SMP, YKI és JTI vállalatokból  áll. Olyan intézmények jelentős csoportját fogja össze, amelyek a társadalmi és közösségi kutatás, az innováció és a fenntartható fejlődés területén aktívak. 

A csoport számos különböző műszaki területen tevékenykedik, és országos és nemzetközi szinten is a legmagasabb színvonalat képviselő laboratóriumokkal rendelkezik. A körülbelül 1000 alkalmazott nagyjából fele rendelkezik egyetemi végzettséggel, hozzávetőlegesen 250-en pedig kutatói képzettséggel. E csapat együtt jelentős tudományos hátteret biztosít a csoport számára. 2009 szeptembere óta az SP Group teljes egészében az állami RISE Holding AB tulajdonában van.

Ricardo plc: Vezető független technológiaszállító és stratégiai tanácsadó a közlekedés és a tiszta energiák területén. A cég mérnökeinek szakértelme a járműrendszerek integrálásától a vezérlők, elektronikai rendszerek és szoftverek telepítésén keresztül a legmodernebb hajtásláncokig és erőátviteli rendszerekig, a benzin, dízel, hibrid és üzemanyagcellás erőátviteli rendszerekig, valamint a szél- és árapály-erőművekig számos területre kiterjed. A Ricardo plc a londoni tőzsdén jegyzett részvénytársaság, amelynek forgalma a 2010-es pénzügyi évben 162,8 millió font volt. A Ricardo a SARTRE projektben nagy-britanniai leányvállalatán, a Ricardo UK Ltd. cégen keresztül vesz részt.
További információt a www.ricardo.com oldalon talál.

Robotiker-Tecnalia Technology Centre: Egy teljes körű K+F+I beszállító, amelynek szolgáltatásai és termékei a felmérések készítésétől a technológia-megfigyeléseken keresztül az új technológiákra építő vállalkozások elindításáig számos területre kiterjednek. Legfontosabb tevékenysége K+F projektek fejlesztése és technológiai tanácsadói feladatok ellátása. A Robotiker-Tecnalia a referenciapiacain öt részleggel van jelen, amelyek az alábbiak: 

ENERGIAIPAR, TELEKOMMUNIKÁCÓ, AUTÓIPAR, INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA és INNOVÁCIÓK. Ez a felosztás lehetővé teszi, hogy a cég kutatásai kifejezetten e területeken  tevékenykedő ügyfelei igényeinek megfelelő irányba haladjanak. A cég fő célja, hogy kutatás és technológia-transzfer révén aktívan hozzájáruljon a fenntartható fejlődéshez. Az évek során a Robotiker-Tecnalia több mint 85 európai projektben vett részt, amelyek közül 24 még mindig folyamatban van. További információt a www.robotiker.com oldalon talál.

Volvo Technology Corporation: A Volvo Group egyik üzleti egysége. A Volvo Group a világ egyik legnagyobb, kereskedelmi célú szállítóeszközöket, például  teherautókat, buszokat, építőipari gépeket, tengerészeti és ipari felhasználású hajtásrendszereket, valamint repülőgéphajtómű-alkatrészeket gyártó csoportja. 

Az 1927-ben alapított Volvónak ma mintegy 100.000 alkalmazottja van, 19 országban folytat termelést és több mint 180 piacon van jelen. A Volvo Technology  Corporation innovációs vállalat, amely szerződéses alapon kutat, fejleszt és integrál új termékeket, üzleti koncepciókat és technológiákat a szállítás és a járműipar gépészeti és informatikai területein. A Volvo Technology ügyfelei elsősorban a Volvo Group üzleti egységei és tagjai. Ezenfelül a Volvo Technology a közös kutatási programok keretében nemzeti és nemzetközi projektekben is részt vesz bizonyos stratégiai fontosságú területeken. További információt a www.tech.volvo.com oldalon talál.

Applus + IDIADA: Az autóipar globális partnereként teljes körű megoldásokat kínál autóipari fejlesztési projektekhez világszerte. Az Applus + IDIADA műszaki  központja a spanyolországi Barcelona városától 70 kilométerre, délre található. Az összesen körülbelül 1000 főt foglalkoztató cég számos leányvállalattal és irodával rendelkezik Európa és Ázsia 16 országában. Az Applus + IDIADA vállalat főbb szolgáltatásai: mérnöki fejlesztés, tesztelés és homologizáció. A mérnöki fejlesztés területén a vállalat leginkább hajtásláncokkal, környezetszennyezés-csökkentő megoldásokkal, zaj- és rezgéselemző rendszerekkel, járműdinamikai kérdésekkel, fékrendszerekkel, kifáradási és tartóssági problémákkal és passzív biztonsági rendszerekkel foglalkozik. Az Applus + IDIADA vizsgálólétesítményeit a világ ilyen célú intézményeinek legjobbjaiként tartják számon, és a vállalat különösen híres a minőségről és az ügyfelei számára biztosított kiemelkedő szolgáltatásokról. Mivel a létesítményeket egyszerre több ügyfél is használhatja, a biztonság és az információk bizalmas kezelése kiemelkedően fontos. A területre jellemző időjárási viszonyok különösen alkalmassá teszik e létesítményeket a különféle tesztek végrehajtására.

Az aacheni RWTH egyetem Institut für Kraftfahrzeuge (ika) intézete: Évszázados hagyományokkal rendelkezik az oktatás és a járműipari kutatások terén – legyen  szó személyautókról, haszongépjárművekről, buszokról vagy motorkerékpárokról –, valamint a kapcsolódó, például a forgalmi és környezetvédelmi (zaj, kipufogógázok stb.) területeken. Az ika vezetője Dr. Lutz Eckstein mérnök, egyetemi tanár. 2009-ben az ika több mint 200 munkatársat foglalkoztatott. Az ika egyre inkább harmadik fél által finanszírozandó fejlesztési feladatokhoz kapcsolja a kutatási projektjeit. A tevékenységei elvégzését az ipar igényeinek megfelelően az alábbi részlegekre osztotta: Alváz – Karosszéria – Hajtáslánc – Akusztika – Elektronika – Vezetőtámogató rendszerek – Stratégia- és folyamatfejlesztés. A Vezetőtámogató rendszerek részleg a nevében is szereplő rendszerek kifejlesztésével és alkalmazásával foglalkozik. A fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) első bemutatkozása óta az ika az egyik vezető független tesztlaboratóriummá vált a rendszerek alkotóelemeinek és széles körű alkalmazási lehetőségeinek tesztelése és tanúsítása terén. További információt a www.ika.rwth-aachen.de oldalon talál.

Hozzászólások (0)Add Comment

Szólj hozzá Te is!
smaller | bigger

security code
Írd be a képen látható karaktereket


busy