A Volvo 50 évvel ezelőtt, 1962. február 15-én jelentette be Amazon nevű modelljének vadonatúj kombi változatát. Az autó két nappal később, a Stockholmi Autókiállításon mutatkozott be a nagyközönség számára. Az új modellel a Volvo egy kényelmes és elegáns ötajtós szedánt alkotott extra rakodótérrel és számos egyéb praktikus jellemzővel.
„Itt az új Volvo kombi. Az európai körülményeknek megfelelően tervezett exkluzív kombi gépjárművet bevezetik a svéd piacra, és elsőként a Stockholmi Autókiállításon mutatják be. Ez a gépkocsi a Volvo régóta várt Amazon kombija” – írta az AB Volvo 50 évvel ezelőtti sajtóközleményében.
Az új autóval párhuzamosan a népszerű Volvo Duett még hét évig szerepelt a kínálatban, így az átlagosnál nagyobb szállítókapacitást igénylő Volvo vásárlók több modell közül is választhattak. A gyermekes családok számára a modernebb Amazon megkönnyítette az életet, az utazó ügynökök stílusosabban tudtak utazni, az iparosok pedig jobban hozzáférhettek a csomagtartóhoz a hátsó ajtók és az osztott csomagtérajtó révén.
„Az új kombi egy új Volvo modell, amelyhez a lehető legtöbb meglévő Amazon-alkatrészt felhasználták mérnökeink. Az eredmény egy gyors és tágas autó lett, kimagaslóan jó csomagtartó-kapacitással. Négy ajtó és egy osztott csomagtérajtó növeli a pozitív jellemzők sorát a kialakítás, a minőség, a menettulajdonságok és az általános gazdaságosság mellett. A cél az volt, hogy egy tágas családi autót alkossunk a hosszabb távolságra való utazáshoz és a szabadidős igényekhez, illetve egy olyan praktikus gépkocsit, amely munkacélokra is használható. A neve: Volvo 221 Amazon.”
Ez a leírás a csomagtérajtó kivételével a 2012-es Volvo V-sorozat modelljeit is jellemzi. Bemutatásakor az új gépkocsi ára 75 lóerős motorral nettó 14.475 svéd korona volt. Az ennek megfelelő szedán körülbelül 1000 koronával került többe. A mai pénzértékekre átszámítva ez körülbelül 160.000 svéd korona (közel 5.500.000 forint) lenne.
A kényelem, mint fő jellemző
A Volvo hagyományainak megfelelően az utastér alvóhelyiséggé való átalakíthatóságát is kiemelték. A kényelem szót azonban a csomagtérnél előbbre sorolták, mivel az Amazon volt az első olyan Volvo kombi, amely a Duett-hez hasonló különálló alvázzal rendelkező szállítójármű-alapok helyett személyautó-alapokra épült.
A Volvo csapat körültekintően és költséghatékonyan dolgozott. Meghagyták az Amazon szedán elegáns vonalait, és hatékony módon átvitték a kombiba. A karosszéria tágas hátsó részét a külső méretek módosítása nélkül dolgozták át, nagyrészt Jan Wilsgaard-nak köszönhetően, aki elsőként tervezte meg az Amazon modellt.
A hosszú tető felénél, a B-oszlop magasságában egy préselt merevítés felelt a merevség megőrzéséért. A hátsó ajtók felső része egyenes volt, és a tető vonalát követte, csak az ablakkereteket tervezték át. Maguk az ajtók ugyanolyanok voltak, mint a négyajtós verzió esetén. A karosszéria hátsó részét egy zártszelvényből készült segédkeret tartotta, a hátsó felfüggesztést pedig módosították, és lejjebb engedték, hogy a csomagtér padlója a lehető legalacsonyabban legyen.
Intelligens megoldások
A csomagtérajtót vízszintesen kettéosztották. Az alsó felén a rendszámtáblatartót zsanérok tartották, amely így lehajtható volt, és az alsó ajtórész kinyitásakor látható volt hátulról. Az ajtót lehajtott állapotban a lökhárítóbaba lapos és gumibevonatú felső fele tartotta meg, amelyek lépcsőként is szolgáltak a népszerű kiegészítőnek számító tetőcsomagtartó eléréséhez, vagy a pakoláshoz, amennyiben az alsó csomagtérajtó zárva volt. Praktikus és leleményes.
A csomagtér a hátsó ülések lehajtása után 183 centiméter hosszú és 126 centiméter széles volt, a csomagtér-kapacitása a Duett modellhez képest mindössze 10 kilogrammal kevesebb, 490 kilogramm volt, a teljesítmény, a vezetési- és menettulajdonságok megegyeztek a szedán verzióval. A kombi karosszéria légellenállásbeli hatékonyságát pedig mi sem bizonyította jobban, hogy egy 75 lóerős egykarburátoros motorral és 1250 kg saját tömegével el lehetett érni a 140 km/órás sebességet.
Az első modell színe fátyolzöld volt – barna textil és vinyl kárpitozással –, amely csak az első évben volt elérhető. Ehelyett sokkal gyakoribbak voltak a fehér, bézs vagy kék színű autók. A sportos jelleget később az „S” betű feltüntetésével is kiemelték az ikerkarburátoros motorokon.
A többi Amazon modellhez hasonlóan a kombi kialakítása az évek során néhány apróbb módosítástól eltekintve gyakorlatilag változatlan maradt, de műszakilag kihasználta a Volvo-fejlesztések előnyeit. 1964-ben az első dobfékeket szervorásegítéses tárcsafékekre cserélték, valamint az üléseket is jelentősen továbbfejlesztették. 1968-ban bevezették az összecsukló kormányoszlopot, a teljesítmény a legerősebb verzió esetében pedig 115 lóerőre nőtt. Továbbá ebben az évben mutatták be az első károsanyag-kibocsátást szabályzó rendszert az Egyesült Államok piacán.
1969-ben a B20 típusjelzésű motor felváltotta a megbízható B18-as csodát, és még ugyanebben az évben mindössze 73.000 gépkocsi legördülése után befejeződött a modell gyártása,. A Duett előállítása szintén abbamaradt az év során, de nem kellett aggódniuk azon Volvo vásárlóknak, akiknek tágas térre volt szükségük. Egy évvel korábban mutatták be ugyanis a Volvo 145 modellt, amely két verzióban is elérhető volt. Ez egy újabb előrelépést jelentett, hiszen az új kombi még modernebb, még kényelmesebb és még inkább biztonságos volt.
Az Amazon kombi volt az az autó, amely a társadalom valamennyi rétegében vásárlókra talált. A piacon található számos egyéb gépkocsitól eltérően ez az autó nem fedett fel semmit sem a tulajdonos társadalmi helyzetéről vagy rangjáról. Mindössze annyit jelentett, hogy az illető ésszerű és praktikus döntést hoz, ha autókról van szó. A Volvo Amazon kombi az életstílus egyik korai jellemzője volt, még évekkel azelőtt, hogy a piacelemzők és szakértő népességkutatók ezt megfogalmazták volna az üzleti életben.
A gyűjtők autója
Az első fátyolzöld modell évéből való, eredeti állapotú Amazon kombik sajnos már nem lelhetők fel sehol. Néhány igen alacsony alvázszámmal rendelkező modell azonban túlélte az éveket annak ellenére, hogy a kombikat általában jobban elhasználták, mint a szedánokat. A leggyakoribb autók az 1965–1967 közötti időkből származnak, de továbbra is igen ritkák, mivel viszonylag kevés készült belőlük. Ritkán adnak el ilyen különleges példányokat, és a 123 GT modell kivételével mindig nagyobb értékűek, mint a szedánok. A 73220-as alvázszámot viselő utolsó legyártott kombi a Volvo múzeumban látható. Sötétkék színű, és 1969. október 15-én gördült ki a gyárból.
|