A Volvok ilyen olyan okból néha eladásra kerülnek. Ez adott esetben az előző tulajnak öröm vagy szomorúság. Az új tulajnak mindenképpen öröm kell, hogy legyen bármilyen típusról-évjáratról is legyen szó.
Hogy ez az öröm meglegyen, vásárlás előtt mindenképpen érdemes tenni érte. Az alábbiakban jótanácsok olvashatók azoknak akik laikusként "autót" szeretnének venni. Ezeket a kérdéseket érdemes átgondolni, megválaszolni magunknak és végső döntés előtt megtenni amit kell.
Általános kérdések:
- Miért veszem az autót?
- Mire fogom használni?
- Hány km-t teszek meg évente?
- Milyen szerviz van a környéken? (amiért hajlandó vagyok vezetni ha szükséges)
- Mi az a maximum amit az autóért akarok fizetni?
Volvo specifikus kérdések:
- Volvot szeretnék venni? Tetszenek nekem ezek az autók?
- Ismerem a szerviz költségeket?
- Hol akarom szervizeltetni? hivatalos szerviz/kerti szerviz? Fel van készülve a szerviz arra a kocsira amit venni fogok?
- Hol akarom használni jellemzően? Városi forgalom/Városon kivül?
- Milyen elvárásaim vannak LE-kel szemben: sportos vagy átlagos tempó
- Üzemanyag dízel/benzin? (fentiek alapján mérlegendő)
- Amelyik típust kinéztem mennyi típus hibája van?
Segítségek eligazodáshoz:
Ha megvan a kiszemelt típus akkor a következő tanácsokat érdemes megfogadni:
- Lelki állapot: Ne legyünk szerelmesek ha meglátjuk az autót!
- km Volvo életében: a km óra állásnak ne higgyünk - ez különösen a külföldről behozott autókra igaz; hazai autóknál a hivatalos szervizben végzett műveletek rögzítve vannak. Sajnos a rendszerek nem átjárhatók, így végig kellene járni az összeset.
A Volvok tipikus utazó autók. Persze vannak kivételek, amelyek tényleg keveset futottak, de sajnos nem ez a jellemző. Aki évente több mint 20e km-t tesz meg, annak érdemes minél fiatalabb autót venni.
- Eladás okai: Jellemzően garancia lejárat után, vagy nagyszerviz előtt adják el a kocsikat ~120.000km, vagy ennek a szorzatainak környékén. Ekkor a kötelező szerviz költsége még kerti szervizekben is igen magas lehet. Másfelől azért is ideális, mert vásárláskor úgyis lecseréli a tulaj a vezérműszíjat - miért ne lenne boldog az új tulaj, hogy éppen amúgy is aktuális?
Szélsőséges eset, de lehet az eladás oka olyan hiba, amely túl drága az aktuális tulajnak és inkább szabadul az autótól. Ezen hibák legtöbbje körültekintő vizsgálattal még vásárlás előtt kideríthető.
- Mire számítsunk "használt" autónál: A Volvok ugyan elfutnak 300.000-500.000km-t motortól és típustól függően, azonban tapasztalat, hogy 180.000 km felett és 7 éves korában az autókban kezdenek elromlani (pl. generátor), elkopni igen drága alkatrészek (pl. kuplung, fék tárcsák). A "drága" szó viszonylagos, azonban nem árt tudni, hogy a km-ből fakadó kopások nem a kocsi típushibái, hanem természetes elhasználódás, melyet az előző tulaj már nem akar bevárni. Tökéletes autó nincs. Ezt a tényt mindenképpen vegyük figyelembe a kocsi vásárlása/üzemeltetése során.
- Kocsi vizsgálata: A szakszervizekben ~10.000 Ft körül, előzetes időpontegyeztetés alapján lehet állapotfelmérést elvégeztetni. Természetesen a nagyon rutinos nepperek ez ellen is tudnak védekezni: vagy nem engedik el a kocsit a telephelyükről (ez esetben rögtön hagyjuk is el a helyszínt), vagy "felkészítik" a kocsit a vizsgálatra. Mindenesetre a szakszervizben sok hibát fel tudnak tárni, amely arra jó, hogy durvább azaz aránytalanul költségesebb hibákat feltárjanak, illetve kisebb hibák révén alkupozicióba kerüljünk az eladóval szemben. Fontos tudni, hogy az állapotfelmérés NEM csodaszolgáltatás. Természetesen nem fogja megmondani, hogy jövő héten elszáll a generátor, vagy elromlik/eltörik ez az, viszont nagyobb biztonságot ad horror kiadások elkerülésére.
Ha nincs lehetőségünk elvinni az autót (kizárólag rajtunk múló okból), akkor az alábbi tanácsokat érdemes megfogadni:
- az autó motorja legyen hideg, lássuk milyen könnyen indul el. A vizsgálat során érjük el az üzemmeleg állapotot, addig sok hiba előjöhet, amiről az eladó esetleg nem beszél
- gyújtáspozicióban minden lámpa világít a műszerfalon? Beleértve szervizlámpa is(!)
- indítást követően -kézifék és modelltől függően féklámpajelzés kivételél - mindegyik kialszik?
- kizárólag napfénynél vizsgáljuk meg az autót ne sötétben, vagy éjszakai világítás mellett
- ha nagyon tiszta a motortér akkor éljünk a gyanúval, hogy egy két dolog folyhat. Minél piszkosabb (piszkos = nem olajos hanem poros) egy motortér annál bizalomgerjesztőbb egy autó
- nézzük meg a kipufogó gáz színét. Minden szín beszédes lehet. Külön nem részletezem az okokat, mivel laikus szem könnyen félreértheti, adott esetben hibásan ítélkezhet. Jellemző színek motorhibánál: fekete, kék, fehér
- futómű stabil? nem ráz az autó? nem kopog?
- jól kormányozható az autó? holtjáték? fura hangok állóhelyzetben ütközéstől ütközésig tekeréskor? (ékszíj sipolás, szokásosnál erősebb búgás)
- fék erősen fog? erős fékezéskor nem rángat a kormány?
- gázadásra rendben reagál az autó?
- kéziváltó esetén a kuplung benyomásához nem kell nagy erő? A sebességváltás simán megy, minden váltó fokozat működik?
- a kocsi "testén" a nyitható elemek élei követik a kocsi fix elemeit? (ha nem akkor megtörték és/vagy meg van csavarodva)
A lista nem teljes és van még sok apró trükk, de ha ezen a vizsgán átment az autó, akkor érdemes áldozni időt arra, hogy szakszervizes felmérésre is elvigyük - ha tudjuk.
Ha megvettük az autót egyenesen vigyük szervizbe ahol a szükséges "init" javításokat elvégzik az autón. Beleértve az olaj, szűrők cseréjét, vezérműszíj és típustól függően a csapágyak, görgők cseréjét. Nem olcsó mulatság, de szintén azt biztosítjuk ezzel magunknak, hogy az autó sokáig hozzon vigyen minket. Viszonylag friss autóknál esetenként belefuthatunk visszahívásos alkatrészcserékbe is.
Következő lépés regisztrálni itt regisztrálni VolvoWiW rendszerbe, majd a VolvoWIW fórumjába, beköszönni a fórum tagjainak és képet rakni az új szerzeményről....és eljárni a találkozókra :).
Remélem a leírás hasznos mindazoknak lesz akik Volvo vásárlásán gondolkoznak. Célszerű néha visszatérni, mivel a lap folyamatos fejlesztés alatt áll. Sok hasznos információ kerülhet még ebbe a leírásba.
|