Legutolsó hozzászólások

Szervizekről

Amikor megvan az új "családtag", igen fontos dolog, hogy a kocsi megfelelő kezekben "gyógyuljon", "karbantartódjon" ha szükséges. A szerviz választás sok mindenen múlik, de elmondható, hogy a legtöbb döntés teljes információ hiányában dől el.

 

Saját tapasztalatból pár pro és kontra:

  1. Sokan úgy döntenek, hogy nem ültetik be magukat a hintába és maguk intézik a szerviz problémákat. Ebben az esetben két fontos dolog van:
    - érteni kell a kocsijavításhoz. A tanulópénz azért így is meglesz
    - bizonyos típusoknál és évjáratoknál már rendelkezni kell szerviz szoftver-hardverrel, különben drága problémák jöhetnek. Régi autóknál (800, 400-as sorozat és régebbi típusok) természetesen még lehet javítáni mindent házilag, de így is sok kitartás kell, mert vannak bosszantó hibák amelyekre esetleg egy szervizben kapásból vágják a megoldást
    Megoldás előnye: ha valamit elrontunk csakis magunkat okolhatjuk, ha megjavítjuk a problémát, akkor örülhetünk és persze a családtagok szemében is hatalmasat növünk.

  2. Az emberek egy része úgy dönt, hogy ad-hoc keres megbízható régről ismert, vagy ajánlott embert aki mindenféle kocsikat javít és megvan benne a lelkesedés, hogy foglalkozzon a mi autónkkal is. Bizonyos esetekben ez működhet, bár ha beültettek minket a hintába előfordulhat, hogy sok trükköt észre sem veszünk. Ebben az esetben több probléma felmerülhet pl.
    - az illető rutintalanul végez el bizonyos munkákat, mert nem ismeri az autót. Rosszabb esetben ezt az óradíjat/alkatrész igényt mi fizetjük  
    - az ősi rutin elviheti a szerelőt hibás útra, ha egy hiba merül fel. Előfordulhat, hogy sok dolgot feleslegesen cseréltetnek velünk és nem javul meg a bosszantó hiba
    - Volvo szervizes szoftver-hardver nélkül nem fog tudni bizonyos szerviz tevékenységeket elvégezni - most képzeljétek el amikor egy probléma megoldása mondjuk szoftver frissítéssel megoldható......
    Megoldás előnye: Olcsón megúszhatunk sok javítást. Egyébként vannak igazgyöngy szerelők, de lepkehálóval kell vadászni őket. Rögös lehet az út amíg megtaláljuk őket

  3. A tulajok további csapata félhivatalos "kerti" szakszervizek vagy cél szervizek (pl Bosch szerviz) mellett dönt. No a tapasztalat szerint ez már az optimálishoz közelítő megoldás. Az ilyen szervizek általában már rendelkeznek hivatalos szerviz szoftverrel, tapasztalattal nyúlnak az autóhoz és az esetek 80%-ban lelkesedéssel űzik a szakmájukat és viszonylag jó áron is dolgoznak. 
    Ami ennek a konstrukciónak hátránya saját tapasztalat alapján:
    - egyes mesterek annyira el vannak havazva, hogy 1 hónapos a várakozási lista - legyen szó egyszerű hibáról vagy tréleres problémáról
    - a mesternek "fejébe szállhat" a munkája, ha a szervizelés során jogosnak érzett reklamáció van, vagy félreértés történik és nem sikerül megállapodni, akkor neki 1 ügyféllel kevesebb lesz neki, mi meg kereshetünk új szervizt, a számuk pedig olyan kevés, hogy előbb utóbb nem fogjuk tudni merre tovább
    - egyes szervizekben mivel nincs hiearchikus szervezetük, max 1-2 ember dolgozik a szervizben, kialakulhat a fejre való árazás - "ennek kicsit olcsóbban mert tudjuk, hogy a gyerek beteg", "ennek kicsit drága mert úgysem fáj neki, nem is érti mi volt a probléma".....
    Mindettől függetlenül, aki ésszel akarja lapátolni a pénzt a kocsiba annak optimális döntés lehet ez a szervizelési mód. Bizonyos esetekben - célszervizek esetében - pedig jobb mint a hivatalos szakszervizek, mert jobb rálátásuk van csak arra a technológiára amellyel foglalkoznak (speciális futóművek, váltók javítása, Bosch alkatrészek stb.)

  4. A tulajok egy bizonyos része pedig a hivatalos szerviz mellett dönt. Meglehetősen érdekes dolog, hogy sokaknál ha felmerül a hivatalos szerviz kérdése, akkor azzal hárít, hogy "nagyon drágák" "átvernek" "ennek az autónak minek hivatalos szerviz". Ha most nem hiszi el a cikk olvasója, akkor javaslom, hogy egy hiba esetén vegye fel a kapcsaoltot információ szerző szándékkal valamelyik szervizzel. Előre megsúgom az bruttó, garanciás óradíjak egálban vannak a kerti szervizek áraival. Ezzel az előnyeit el is mondtam és helyzet az, hogy sok hátrányt nem is tudok mondani. Nem fizet érte a cég, tehát objektív tények Zay utcai szervizzel kapcsolatban (ha nem hiszed próbáld ki, hogy Te is ezt a szolgáltatást kapod-e):
    - lemossák a kocsit komolyabb szervizek előtt; sok esetben ehhez motortér mosás is jár - ingyen
    - vitathatatlan garanciát adnak a munkára és az alkatrészre
    - lehet hozni saját alkatrészt is ......no ezt ne kérdezzétek meg tőlük és nem árt, ha előtte azért már csináltatok forgalmat a szervizben; garanciát természetesen nem adnak az alkatrészre, de mindenképpen optimális megoldás lehet bizonyos esetekben (részleteket lásd FAQ)
    - ha nem értesz szót a munkafelvevővel, akkor válthatsz másra. Ha nagy a gond, akkor tudsz beszélni a főnökeivel. Ha a javításban látsz problémát, akkor a munkafelvevő fogja továbbítani a szervizes felé  - gyakorlatilag a felmerült problémák rugalmasabban kezelhetők. 

 

 

Összegezve: ahogy látjátok megvannak az alternatívák. Lehet fekete-fehér igen-nem stratégia alapján egy-egy szervizhez elkötelezve szervizeltetni az autót. De abban az esetben, ha ismerjük annyira a kocsi működését (tudjuk milyen hibát kire bízhatunk) és tapasztalattal bírunk szervizessel trükkökkel kapcsolatban, akkor lehet az alternatívák között swingelni és jó áron jó állapotban lehet tartani a "kedvencünket".