Teszt: C30 2.0d - Napsütötte Torslanda

- szöveg: Boncz Dániel, kép: Boncz Dániel, web

P4180748

A rendelkezésünkre állt párszáz tesztkilométert nem áthágva, tettünk egy képzeletbeli utazást a Mediciek földjén...

 

Bevallom két ferdítés is van a fenti rövid címben. Az életem egyik meghatározó külföldi helyszínéről szóló regény címe helyesen : „Napsütötte Toszkána”, valamint a tesztünk alanya, a C30 2.0d nem a svéd Torslandában, hanem a belgiumi Ghentben készül. Ám a sokak által –helytelenül- svéd Focus-ként aposztrofált járgány színe, világa kellőképpen harmonizál Siena terrakotta háztetőivel. Torslanda pedig jobban hasonlít Toszkánára, mit két tojás a gázórára...

A rendelkezésünkre állt párszáz tesztkilómétert nem áthágva, tettünk egy képzeletbeli utazást a Mediciek földjén. Talán nem is olyan képzeletbeli, hiszen két éve saját S70-emmel már megjártam e vidéket, így a svéd autó megbízhatóságát és a sok jó élményt csak adaptálni kellett a C30 utasterébe.

Előzmények

p1800_480

A Volvo-nál rendhagyónak számító üveg csomagtérajtó először 1971-ben jelent meg az elegáns P1800ES sportkombiban, majd másfél évtizeddel később a bukólámpás  480-nál is visszaköszönt. Ezt a hagyományt folytatta a 2007-ben debütált C30 is, amiből két kisszériás felmenőjéhez képest sokkal többet gyártottak eddig.

Bármelyik szép nap, reggel 10 óra.

Az előző esti toszkán borozástól kissé mámorosan keltem fel szobámban. Leonardo szülőfalujában találtunk szállást, teljesen véletlenül bukkantunk rá a magyar tulajdonban levő kis hotelre. Az ablakot szélesre tárva  mély levegőt vettem Vinciből, a horizontig elterülő oliva- és szőlőültetvények látványa lenyűgöző képet tárt elém, még így enyhén másnaposan is. A jellegzetes kiadós reggeli után emelt fővel ültünk be a C30-ba, melynek vérnaracs metál fényezése ezen a szép reggelen kiváltképp gyönyörűen csillogott az itáliai napfényében. Autóba be, öv beköt, és indulhat a túra! A High Performance audiorendszeren keresztül felcsendül Puccini Nessun Dormája (a feledhetetlen Pavarotti tolmácsolásában), mintha a koncerten lennénk... Hiszen ma az operaszerző szülővárosába, Luccába látogatunk először. A várfallal körülvett óváros éppen siestára készül, de a kétliteres dízelmotorral úgy tudunk parkolóhelyre vadászni, hogy az senkit nem kelt fel téli déli álmából.

P4180756

Horány Lucca felé, félúton...

-Congratulazione, questa macchina é molto meravigliosa! –üti meg egy hang a fülemet, és rövid beszélgetést követően kiderül, Pietro a helyi Volvo szalon értékesítője. Miközben benavigál bennünket a szűk parkolóhelyre elmondja, hogy náluk a C30 a legkeresettebb, és Neki is ez a kedvence. Megmutatja a legjobb kávézót (az nyitva van ilyenkor...), majd a dolgára siet (náluk nincs megállás délben...). A szép óvárost végigsétálva már alig várom, hogy visszaérjünk autónkhoz, hiszen tovább kell állni.

P4180751

...Napsütötte Torslanda...

Monteriggioni dombjai felé végre alkalmam lesz kipróbálni az autó futóművét, motorjának teljesítményét és rugalmasságát is (talán a Carabinierik szundikálnak  ekkortájt :) ). Az olasz utak errefelé simák, így a 17 collos ZAURAK Diamond Cut felnik eseménytelenül repítenek a jellegzetes cédrusfák alatt. A futómű határozott és kemény, a Powershift váltó a megszólalásig utánozza hagyományos, kuplungos testvéreinek működését, néha legszívesebben nyúlnék is a váltókarhoz... És lehet, hiszen manuális üzemmódban akkor kapcsolhatunk a következő fokozatba, amikor akarunk. Tüzes talján kultúra ide, vagy oda, én tökéletesen beérem az automata állással is, hiszen a kanyargós utakon szükség lesz mindkét kezemre a kormányon.

monteriggioni

"... ááá, ilyen nincs is!..."

A domb tetején található, várfallal körülvett apró falucska igazi minitelepülés, mindössze két rövid utcából, 3 közből és egy térből áll. Amilyen kicsi, annyi időt lehet eltölteni mélázással: „Ááá, ilyen nincs is!”

siena

"...tudják, ahol mindenhol "VolvoC30színű" háztetők vannak..."

A dombról lefelé jövet Zucchero-t hallgatva gurulunk Siena felé. Tudják, ahol mindenhol „VolvoC30színű” háztetők vannak... A város jellegzetes főterén ilyenkor lézengenek a túristák, a tömegeket vonzó Palióról (http://hu.wikipedia.org/wiki/Siena#Palio) épp lecsúszunk. Most egyedül csak a göteborgi istálló repcével etetett, 136 tagú ménese trappol a kávézók előtt. Parkolóhelyet gyorsan találunk, és a pontos parkolóradar segít abban, hogy a mi C30-unk ne úgy nézzen ki, mint a többi „leparkolt” olasz társa. Az óváros bámulatos és kihagyhatatlan, pont mint az autónk,  amit pár perc elteltével serényen fotóznak is a bámészkodók.

A ferde toronyra is kíváncsiak vagyunk, így egy igazi cappuccino elfogyasztása után elindulunk Pisa felé. Az utak és az autópálya feltűnően nyugodt. Ebben a régióban nem érvényesül a legendás virtus: itt a megengedett tempóval mennek az autópályán, nem dudálnak, kivárják a sorukat a belső sávban amikor kielőz valaki. A városban is engedékenyek, biztonságosak; a Volvo itt jól érzi magát. A beépített életmentő arzenál most pihenhet egy kicsit.

P4180754

Erős Pista

Az autó olyan erős és nyomatékos, hogy talán a Pisai ferde tornyot is vissza tudnánk egyenesíteni vele! Természetesen nem próbálom meg, hiszen akkor semmi izgalmas nem lenne a városkában... Erős Pista Pisában...Hahaha. Komolyra fordítva a szót, a C30 2.0d Powershift bármelyik pillanatban ugrásra kész, de finom is tud lenni ha kell. Motorjának 136 lóereje és 320Nm-nyi nyomatéka bármikor ura tud lenni a helyzetnek, és nem kér sok naftát érte (teszt alatt: 6,9l/100km).

P4180765

ritkán tankoltunk

Bátran kijelenthetem, hogy a Toszkán régió Olaszország legbiztonságosabb része, nyugodtan otthagyhatom az autómat bárhol az utcán. Persze ebben szerepe van a felszereltséghez tartozó vagyonbiztonsági csomag minden egyes elemének is (kulcs nélküli indítás, zárható kerékanyák, nagy szilárdságú oldalüvegek, indításgátló stb.)

Este a sok látványtól leverten érkezünk szállodánkba és nagyon nem várjuk a holnapi hazamenetelt. Az autópálya eseménymentes, 120-ra belövöm a tempomatot, és közel 900km után úgy szállok ki tankolni, mintha egy órája ülnénk az autóban. Hátul is akad bőven hely, bejutni már nehezebb.

P4190820

hobbibarlangászok előnyben

Végül becsukom a nyári fotóalbumot, elalszom, és hétfőn kissé egykedvűen adom le a kulcsokat a Volvo-nál.

A szalonhoz vezető úton számot vetettem az új C30-ról. Reggel első indításkor meglepően csendes a motor, bemelegedve még halkabban jár. Menet közben egyenletesen húz, mintha nem is lennének fokozatok. Fogyasztása meggyőző, a hét liter alatti átlag reálisnak tűnik. Ha a Powershift váltó időben váltana és nem hagyná néha 3000-ig pögöni a motort, ez az érték kevesebb is lehetne. De minden jó úgy ahogy van, a toszkán ember nem spórol. Talán majd Skóciában járva, egy DRIVe-vel.

kalap

Mivel szeretünk sok mindent bepakolni egy pár napos utazásra (ilyenkor 3 hét Antarktiszra készülünk), a csomagtér méretét kicsinek találtuk, de tetszett a kemény csomagtér roló  a kis ajtókával együtt. A nagy felniknek és az autó négy sarkába kitolt futóműnek a végtelen stabilitás mellett akad egy apró hátránya is: a nagy fordulókör. A gyönyörű és kényelmes vörösáfonya színű bőrülés napon gyorsan felmelegszik. Igaz, télen nagyon hasznos az ülésfűtés, de nyárra kellene bele szellőztetés. Addig marad a jól bevált törölköző.

P4190821

kényelmes áfonyaszínű bőrülések

Ár, konkurencia

Elég sok vetélytársa akad a C30-nak, de a vizsgálat tárgyát képező néhány kiválasztott egyed közül a viking harcos bizonyult az egyik legolcsóbbnak. És persze a legjobbnak is... A C30 Powershift 6,5 milliós alapárát figyelembe véve van Audi A3 2.0 PDTI aut. 7,9-ért, BMW 118d aut.  8,1-ért, VW Scirocco 2.0 TDI DSG 8,4-ért és ezek csak alapárak, nomeg a tolvajok ezeket jobban is kedvelik! Egyedül a Mégane Coupé olcsóbb a 6 milliójával, de tudjuk: franciáktól csak pezsgőt, vagy baguettet... A gazdagon felszerelt autónk ára 8,735 millió ft, ezért a Momentum felszereltségen felül a következőket kapjuk: High Performance Audio, tolatóradar, Bluetooth kihangosító, Powershift váltó, vagyonbiztonsági- és téli csomag, 17”-os felnik, vérnarancs metálfény és áfonya színű bőrkárpit.

P4180786

lebegő középkonzol, térvilágítással

Kell/nem kell?

Tudom, hogy eddig mindegyik - a VolvoWiW-nél járt- teszautó kellett, de S80 D5 R-Design ide, S80 DIRVe oda, jelengleg ez a C30 áll legközelebb a realitáshoz –mármint nálam. Téved, aki azt hiszi, hogy ez is csak egy Focus: sokkal több annál. Kicsi, mégis biztonságos. Fürge, de takarékos. Úgyhogy KELL!

P4180817

Műszaki adatok:

- hengerűrtartalom 1997 cm3
- hengerek/szelepek 4/16
- teljesítmény 100 kW (136 LE)/4000 ford.
- nyomaték 320 Nm/2000 ford.
- sebességváltó hatfokozatú automata Powershift
- fékrendszer elöl/hátul hűtött tárcsa/hűtött tárcsa
- méretek (h/sz/m) 4266/1782/1447 mm
- tengelytáv 2640 mm
- nyomtáv elöl/hátul 1548/1544 mm
- csomagtartó mérete 233 l

- gyorsulás (0-100 km/óra)

- tömeg (üres/össz)

9,5 mp

1421kg / 1840kg

- végsebesség 205 km/óra
- átlagfogyasztás 5,9 liter/100 km (gyári érték)
- tesztfogyasztás 6,9 liter/100 km (computer szerint)
- CO2 kibocsátás

156g/km

- Alapár:

- Ár extrákkal:

6.790.000,-

8.735.000,-